Sandfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aliback
    • April 2005
    • 163

    Sandfilter

    Hej, nu har jag äntligen efter mycket pusslande fått igång mitt fluidiserande sandfilter tillverkat av en glasvas 80cm hög och 10 cm d. Satte ett powerhead 18oo l och skumgummipatron till förfilter. Än så länge funkar det utan större missöden men en del sand som var i finaste laget blåste med ut . Har lite problem med att kunna få vattnet att rinna tillbaka utan att "plaska", kan inte sätta ner slangen under vatten då trycket gör att sandstormen stannar av. Några tips och ideer om detta , jag är rädd att all co2 försvinner ut av strilandet.
    MVH
    Annelie
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    sänk slangen till den befinner sig precis ovanför vattenytan? då borde strålen hinna ner i vattnet innan den bryts sönder, och därför inte plaska... det kommer att bli lite mer ytcirkulation, med ökad utvädring som följd hur du än gör... Såvida du inte kan skippa slangen helt? (beror på om sandfilltret står i, eller utanför akvariet)

    B!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Hur många dm sand har du i filtret, jag tycker du har för kraftig pump, det bästa är om du har en pump som du kan reglera trycket på eller en kran att juster till rätt tryck.
      Du behöver inte ha mer fart på vattnet än att sanden "svävar".
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • aliback
        • April 2005
        • 163

        #4
        Jag har ca 15 cm sand och jag kan väl reglera trycket med en klämma men det reglerar sig själv lite sas när vattenröret sätts närmre eller längre från botten. Jag tycker att cirkulationen av sanden blir bra med det tryck som blir även om det rinner många liter genom per timme, med lägre tryck tycker jag att det är svårt att få all sand till att röra på sig och inte bli stående i ett "hörn" (rund behållare). Är effekten mindre vid ett snabbare flöde genom sanden?
        MVH
        Annelie

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          det borde inte spela nån större roll, så länge sanden inte följer med ut... Det är väll snarare en fråga om att många anser överdimensionering fel, själv dimensionerar jag för ett högt flöde genom sandfiltret, för att jag har ett högt flöde genom hela filtreringssystemet. tillräklig filtrering kunde jag på på strax över en tiondel av samma flöde... Fiskarnas trivsel, samt min lathet (ovilja att dammsuga) kräver lite bättre snurr på vattnet.

          B!

          Kommentar

          • aliback
            • April 2005
            • 163

            #6
            Nej nu följer sanden inte med och jag tror inte det gör saken värre med större än man behöver men knepigheten låg nu i att få tillbaka vattnet genom självavrinning utan att det skvalar. Jag provade att sätta en bit filtervadd för öppningen men efter ett tag sätts det igen och trycket i filtret ökar och vadden åker av. Får klura lite till och filtret står utanför akvariet.
            MVH
            Annelie

            Kommentar

            • Andde
              • January 2006
              • 104

              #7
              Jag undrar vilken sand innehåller? vanlig sand?

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Ska det vara rätt, ska man använda så fin sand som möjligt, men det finns ju praktiska gränser... blästersand är lättåtkomlig, och har i alla fall för mig, visat sig fungera bra... Jag har funderat på sån, chinchilla sand, eller vad det kallas, vitt, kalkbaserat skräp. det borde fylla 2 funktioner, OM det är möjligt at tanvända. Det borde dels dra upp PH't och dels vara grymt finkorningt, vilket torde erbjuda en utmärkt miljö. Tyvärr är det så finkorningt, att det garanterat inte tillåter några högre flöden, och jag misstänker att om filtret står still länge nog, klumpar det nog ihopa sig rätt ordentligt. En blandning med blästersand kanske? Eventuellt ska jag exprimentera med det senare.

                B!

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  fyll vasen med makaroner :P
                  eller filtermatrial ... inte lick vackert men funkar

                  bygde ett filter av 2L colaflaska o en liten pump funkar perfelt suger ner ytvattnet som sen pumpas ner till botten ... ligger gömt bakom bakgrunden så gör inget om den inte är så snygg
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  Arbetssätt...