täckglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilim
    • August 2004
    • 72

    täckglas?

    ska man ha täckglas under lysrampen?
    det borde väl bli ganska varmt i akvariumet då? *växthuseffekt*
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    täckglaset hjälper till att hålla kvar vattnet så inte det avdunstar så fort.
    håller kvar värmen.
    skyddar mot damm och andra fallande objekt.
    skyddar fiskar/räkor från att hoppa ut.

    kör jag utan täckglas blir vattnet alldeles för kallt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • redtroll
      • January 2005
      • 70

      #3
      Dessutom slipper du kalk på lysrören, vilket försämrar ljuset en del.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Å andra sidan förlorar du en del ljus. Har du växtakvarie kan det vara lite trist.
        Jag har inga täckglas, men min ramp är gjord för att fungera utan.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av mohlin
          Å andra sidan förlorar du en del ljus. Har du växtakvarie kan det vara lite trist.
          Jag har inga täckglas, men min ramp är gjord för att fungera utan.
          I likhet med mohlin använder inte jag heller täckglas och det är viktigt som mohlin skriver att man i så fall har en belysning som är byggd för detta (vilket de flesta ramper som inte är tillverkade i Sverige är)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Jag använder inte heller täckglas på mitt en akvarium för jag vill få bättre ljus.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Oscar:Markus
              • June 2005
              • 18

              #7
              Jag har alltid kört med täckglas - jag tycker det dunstar mer än tillräckligt ur akvarierna ändå - men genom att rengöra glasen med Svinto e.dyl. vid vattenbytena så håller jag dem klara och fina. Ett rent glas bör inte avleda mer än ca 10 % av ljuset, och om den lilla skillnaden är avgörande så skulle jag rekommendera att skaffa ett lysrör till, oavsett glasets vara eller icke vara.

              Kommentar

              • join4t
                • October 2003
                • 854

                #8
                svinto borde väl repa glaset!? Små repor, men det kan ju inte behövas mycket för att det ska påverka negativt.
                "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                Kommentar

                • Oscar:Markus
                  • June 2005
                  • 18

                  #9
                  Ursprungligen postat av join4t
                  svinto borde väl repa glaset!?
                  Nejdå, så länge som svinon är löddrig så repar den inte. Just glas är dessutom så pass hårt att man får ta i en del för att repa det. Om man håller efter regelbundet så kräver avlagringarna och/eller algerna bara ett mycket ömt handlag för att gå bort.

                  Kommentar

                  • Iit_mutt
                    • November 2004
                    • 449

                    #10
                    Rent för kalkfläckar osv fungera ättika kanon. Förutsätter dock att man ser till att skölja noga efteråt
                    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                    Kommentar

                    • efred
                      • July 2005
                      • 168

                      #11
                      Har man fiskar som är av den lite vildare arten är det lätt gjort att de hoppar ur akvariet. Så har man inte akvarium med någon form av heltäckande lock så rekommenderar jag täckglas. Värme blir knappast något problem förrän luften kring akvariet stiger över 30 grader. Tänk på att akvariet exponerar en väldigt stor yta mot den omgivande luften som nästan alltid är kallare än vattnet.

                      Angående kalkfläckar så funkar svinto alldeles utmärkt på lättare fläckar. Bor man som jag i Uppsala med tokhårt vatten rekommenderar jag rakblad! Ättika är knappast att tänka på, bäst mot kalk är Citek.

                      Kommentar

                      • Iit_mutt
                        • November 2004
                        • 449

                        #12
                        Ehm, som sagt, ättika fungerar hur bra som, förutsatt att man är noga med rensköljningen efteråt. (bara rent approp "ättika är knappast att tänka på" )
                        Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                        Kommentar

                        • Rambo
                          • February 2004
                          • 672

                          #13
                          Putsar ni fönstren med svinto oxå? Ättika (eller vilken syra som helst) är väldigt bra på att lösa upp kalk, bara att applicera vänta och sedan spola med ljummetvatten. Kvar varande fläckar tar man lätt bort med förnsterputsmedel eller rödsprit och diskmedel (vilket jag iof använder som fönsterputs och glasögonputs)
                          575l Åleds
                          80l JAD
                          Tiffany - perser/norskskogskatt
                          Lizton - renrasig Bengal

                          Kommentar

                          • efred
                            • July 2005
                            • 168

                            #14
                            Jag brukar varken ha hårda grönalger eller fastbrända kalkfläckar på mina fönster, men en och annan färgfläck har avlägsnats med Svinto. Det funkar utmärkt och repar inte! (och nä ättika funkar inte mot tuffa kalkfäckar)

                            Kommentar

                            • mice_lord
                              • March 2004
                              • 62

                              #15
                              Jag hade ett akvarium med heltäckande ramp och utan täckglas förrut.
                              Sen en morgon hittade jag en fisk som hade hoppat och fastnat bakom ett lysrör, tryckt mot locket...stekt kan man väl säga.

                              /Micke
                              Shit happens to everyone

                              Kommentar

                              Arbetssätt...