Kan man stänga av pumpen under natten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

Ursprungligen postat av Herne
    Kan ju passa på att sno tråden lite och fråga en viktig grej:
    Jag ska snart göra en flytt genom hela Sverige och resan tar nästan 2 dagar. Jag har ett fluval 404 ytterfilter som jag gärna hade haft bakteriena vid liv i. Kan jag ha en syrepump blåsandes ner i filtret under resan eller bildas gifterna ändå?
    Jag har en ide som kanske skulle funka, om du skaffar en 12voltspump typ spolarpump eller nåt sånt som inte kostar många tior sen sätter du den på insugsslangen och kör hela historian i baljan (hinkar eller vad du nu använder) du fraktar fiskarna så får du normal funktion på filtret fast med lite lägre fart på cirkulationen bara.
    pumpen kan du säkert koppla via nån adapter till cigguttaget i flyttbilen eller liknande

Kommentar

• Mr B
      • September 2004
      • 1310

Ursprungligen postat av Fuzzop
      Jag har en ide som kanske skulle funka, om du skaffar en 12voltspump typ spolarpump eller nåt sånt som inte kostar många tior sen sätter du den på insugsslangen och kör hela historian i baljan (hinkar eller vad du nu använder) du fraktar fiskarna så får du normal funktion på filtret fast med lite lägre fart på cirkulationen bara.
      pumpen kan du säkert koppla via nån adapter till cigguttaget i flyttbilen eller liknande
      Spolar pump: Köp en ny, om du tänker prova, en begagnad är inte precis lämplig som akvarie pump. En ny har antagligen även större chans att överleva att köras så länge. De är inte precis gjorda för kontinuerlig drift.

Och fortfarande gäller att du inte kan ha täta hinkar, då du är beroende av luftcirkulationen för syresättningen.

B!

Kommentar

• Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

Ursprungligen postat av Mr B
        Spolar pump: Köp en ny, om du tänker prova, en begagnad är inte precis lämplig som akvarie pump. En ny har antagligen även större chans att överleva att köras så länge. De är inte precis gjorda för kontinuerlig drift.

Och fortfarande gäller att du inte kan ha täta hinkar, då du är beroende av luftcirkulationen för syresättningen.

B!
        Jo en spolarpump är kanske inte bästa valet, en ny borde nog hålla 2 dar dock (man kan ju även låta den vila en kvart ibland) men annars finns det ju många andra sorters 12v pumpar, tex cirkulationspumpar för båtar mm, är väl mest en fråga om vad man kan hitta utan att bli utfattig och få rimlig cirkulation
        Men som sagt det va bara en ide, har själv inte flyttat så långt att jag behövt bry mig om detta och har inga planer på att göra så närmaste halvåret iaf

Kommentar

• Mantis777
          • September 2007
          • 48

Funkar...

Hej. De flesta Malawi är ganska tåliga fiskar vad jag märkt. Jag har bland annat haft ett helt gäng fiskar i en plastback från Jysk med en liten luftpump i över 2 dagar. Då lät jag filtermtrl från akvariet ligga i också. Jag körde först bil med fiskarna i backen från Göteborg till Halmstad. Lät de vara i backen i nästan 2 dagar och sen körde jag från Halmstad till Norrköping med fiskarna fortfarande i backen. Fungerade ypperligt! Är som sagt ganska tåliga fiskar.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
          Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

Kommentar

• HenrikV
            • January 2007
            • 358

Ursprungligen postat av Mantis777
            Hej. De flesta Malawi är ganska tåliga fiskar vad jag märkt. Jag har bland annat haft ett helt gäng fiskar i en plastback från Jysk med en liten luftpump i över 2 dagar. Då lät jag filtermtrl från akvariet ligga i också. Jag körde först bil med fiskarna i backen från Göteborg till Halmstad. Lät de vara i backen i nästan 2 dagar och sen körde jag från Halmstad till Norrköping med fiskarna fortfarande i backen. Fungerade ypperligt! Är som sagt ganska tåliga fiskar.
            Men jag har Xenotilapior från Tanganyika. Och dom är INTE stresståliga...

Nåväl. Jag har köpt en luftpump från biltema som jag kan koppla till cigarrettuttaget och lite slang och grenkopplingar till slangen så att jag kan blåsa luft i dom fisktransportlådor (frigolit) som jag har hämtat från min akvariehandlare.

Men det går alltså bara att ha filtermaterialet i typ en hink med vatten i och utan luft, eller???
            Tanganyika

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Ursprungligen postat av Herne
              Men det går alltså bara att ha filtermaterialet i typ en hink med vatten i och utan luft, eller???
              Nä, det måste vara luft också. Helst ska det vara rörelse i vattnet.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• HenrikV
                • January 2007
                • 358

Ursprungligen postat av batski
                Nä, det måste vara luft också. Helst ska det vara rörelse i vattnet.
                Kan jag skicka ner en slang som blåser luft i filtret då? Det blir ju inte särskilt mycket rörelse, men syre blir det. Skulle ju kunna borra hål i slangen med jämna mellanrum, så att luften fördelas jämt över hela filtret. alltså då får man ju köra slangen igenom hela systemet då... Lite rörigt kanske, men jag tror att ni förstår.
                Tanganyika

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Ja det skulle du kunna göra. Det blir ju som sagt lite rörelse.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

Kommentar

Arbetssätt...