Doppvärmare - En för 100-150L i ett 54L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_C
    • March 2005
    • 35

    Doppvärmare - En för 100-150L i ett 54L?

    Hej!

    Jag var på Hornbach idag och handlade lite tillbehör till ett begagnat akvarium som jag köpte strax innan (drog alltså till Hornbach direkt för att inhandla det som inte fanns med vid köpet. Sand, rot o s v...). Jag fick ingen doppvärmare med i köpet så jag tänkte att jag köper en direkt.
    Han som sålde det begagnat sa att akvariet var 65L. I tron om detta så köpte jag faktiskt en doppvärmare för 100-150L på inrådan av försäljaren senare. Han sa att det inte gjorde så mycket så länge termostaten inte går sönder. Det må vara hänt och jag litar på att det inte är några problem så... men nu när jag kom hem så tog jag fram måttstocken och måttade ut akvariets verkliga mått. Dessa är L60xD30xH30. Alltså gav jag försäljare fel literantal för om jag tolkar detta rätt så är det ett 54L akvarium jag köpt? Det skiljer ju trots allt 11 liter på det som jag sa till försäljaren och det jag faktiskt hade (dumt av mig att inte kolla mer noggrannt innan...)

    Då är min fråga till er här: Kan jag fortfarande använda en doppvärmare för 100-150L i ett 54L kar?! Det låter "feldimensionerat" för mig men jag är osäker som sagt. Jag är total novis i ämnet skall tilläggas Bör jag åka och byta doppvärmaren till något mindre som min instinkt säger?

    Mvh
    Mikael
    Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Även utan att veta vilken effekt det är på din doppvärmare skulle jag lungt hävda att det är riskfritt. Får den bara plats så kör på.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • fc25
      • September 2003
      • 330

      #3
      Problemet är om den går sönder eller hänger sig i påslaget läge,
      då är den säkert kraftig nog för att koka dina fiskar.
      Rekommendationen brukar väl vara c:a 0,5w per liter tror jag, jag har aldrig testat själv men har hört (läst?) att då orkar den inte värma till så extrema temperaturer.
      //Fredrich

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        försök åka tillbaka och byta.

        du alltid prata med Brams som finns härinne han jobbar i zooavdelnnge på hornbach
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Gissningsvis är det en doppvärmare på ca. 100 watt, och även om det är överdimentionerat så är det ingen ko på isen. 25-50 watt räcker gott.
          I det stora karet hemma har jag ingen doppvärmare, men väl två powerheads och det ligger på 25 grader. I de övriga ligger de på ca. 0,25-0,5 watt per liter,hur kraftig den behover vara bestämms mycket av hur mycket man behöver höja temperaturen i karet.
          I perioder har jag dock haft doppvärmare som varit överdimentionerade av den enkla anledningen att det varit den doppvärmare jag haft till övers vid de tillfällena och det har aldrig varit några bekymmer. Visst kan det hända olyckor, termostater hänger sig med överhettning som följd, folk har akvarier trots att de kan börja läcka eller spricka, man kör bil trots att man kan bli påkörd eller drabbas av haveri, man går i trappor trots att man kan snubbla och slå ihjäl sig.
          Varför hålla på och oroa sig för allt som KAN hända, då är det allt bättre att göra en rimligare riskanalys, och då är en något överdimentionerad doppvärmare inte mycket att oroa sig över.
          Okej, har man inte använt värmaren och ändå skall åt det hållet kan man ju lika gärna byta den till en med lägre effekt.
          En sådan är ju dessutom diskretare genom att den är kortare
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Mikael_C
            • March 2005
            • 35

            #6
            Hej!

            Tack för alla svar!

            Ja, jag glömde ju skriva att det var en Tetratec 100watt.

            Ok, men då så... Då är det nog mer skönhetsfrågan jag är inne på. Den är lite stor får jag erkänna och jag skall ändå till Hornbach igen för inköp av lite annat så jag tar en sväng förbi akvarieavdelningen och ser om jag kan få något kortare med lägre watt helt enkelt.

            Mvh
            Mikael
            Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006

            Kommentar

            Arbetssätt...