Filter till Ancistrusyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Filter till Ancistrusyngel?

    Hej!
    Jag vet inte om denna fråga ska vara här eller under "malar" men chansar...
    Har nu 14 Ancistrusyngel på 1,5 - 2 cm. De skitar ner något alldeles förfärligt!

    Byter ca 30 % av vattnet och slamsuger i samband med det varje dag, men det är verkligen jättemycket skit kvar ändå. Har en luftdriven liten pump med blå skumgummi och försöker nu sätta in ett fluval 1 filter också. Men problemet är att jag är orolig över att ynglen ska fastna i pumpen, alltså i impellern (tror jag det heter, den magnetiska som snurrar), eller att de kommer in men inte ut i filtret.
    Jag har provat med en tunnstrumpa ovanför skumgummit, runt själva pumphuvudet, men då blir det knappt något flöde. Har också provat med en liten bit skumgummi ovanför filtermaterialet men det sätts igen snabbt.

    Vad har ni andra för innerfilter till Ancistrusyngel? Gärna några smarta lösningar på hur man kan hålla rent!
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Jag kör med en vanlig nylonstrumpa och det funkar utmärkt, både till vanliga innerfilter (som jag undviker) och till pumphuvuden med filtermatta. Har inte märkt någon skillnad i flödet.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • riverhorse
      • September 2004
      • 98

      #3
      När man köper vitlök i 3 pack så ligger dom i en nylon nätpåse som jag använder.Maskorna är så stora att de inte hindrar flödet men för små för att fiskarna ska komma in.Jag fäster det på utblåset med gummiband.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

      Kommentar

      Arbetssätt...