Sprucken botten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Newtech
    • May 2005
    • 2

    Sprucken botten...

    Jag har kommit över ett 170 liters MP-Aquarian akvarium med sprucken botten billigt och funderar hur jag ska laga det. Botten glaset sitter fortfarande kvar och har spruckit pga förre ägaren tappat en sten på glaset.
    Sprickan går ungefär snett genom karet, från framsidan till baksidan och i slutet, ca 1 dm från bak kanten har sprickan delat sig till två sprickor, varav den ena går till bakre kanten och den andra till akvariets ena sida.

    Bottnen känns fortfarande stabil på de flesta ställen, den har en liten tendens att flexa någon halv mm på något ställe om man trycker hårt runt sprickan. Den gammla bottnen ligger på en plastram som går från akvariets kanter och ca 10-15 mm in under karet.

    Jag hade tänkt att laga karet genom att lägga en ny skiva ovanpå den gammla som är 5 mm mindre runt om än akvariets inermått. Glaser är 8mm som ligger i nu, men jag tänkte göra den nya bottnen några mm tjockare.

    Vad tror ni om detta? Kommer den nya bottnen spricka eller kan det funka?
    Vore kul o höra om någona annan lyckats med det här, alla råd o synpunkter är väkommna.

    Mvh John
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    jag tror inte att du behövar att ta tjockare glas. jag" tror" att du kan ha samma ,ell nogot mindra tjocklek ,bara du limmar hela botten. var bara noga med rengöring innan limning
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

      #3
      Du behöver inte använda tjockare glas än vad som redan ligger. Absolut lättaste sättet att laga ett bottenglas är ju precis som du säger, tänk bara på att lägga silikon kors och tvärs över den gamla bottenskivan (har sett folk som missat detta och fått "problem" senare)
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

      Kommentar

      • Newtech
        • May 2005
        • 2

        #4
        Okey, tack för svaren! Beställer ny skiva idag och hoppas på det bästa!

        Kommentar

        Arbetssätt...