modifiera innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    nu är det fixat.

    och som vanligt skulle räkorna gå och leta mat där jag höll på och fiskarna simma runt fingrarna.
    tror räkorna kommer gilla det nya filtret då det suger till sej allt möjligt och dom sen kan gå runt på filtermassan.

    var tvungen att limma fast plattan i botten på pumphuset för den lossna hela tiden.
    sen valde jag att använda det röret som pumpen kom med och limmade fast det också.

    passade på att byta gummibussningarna och axeln i pumpen så nu är den lite tystare.

    har ju inga nyttobakterier i filtret än så tänkte höra hur lyckat det är att göra 1 mindre vattenbyte(runt 25-30%) var 3:e dag med tanke på nitrit.

    börrjade fundera på en helt annan lösning.
    hur bra tror ni det funkar om man lägger i så kallat "bottenfilter" och lägger 2cm filtermatta på det och grus/sand över ?
    då kan man ju få rätt stor filter yta utan att det syns så mycket och så kan man ha en cirkulationspump till det.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #17
      Problemet med bottenfilter är att de är känsliga för hur mycket och hur tät sanden är som ligger ovan. Om du har en bakgrund, så lägger du filtermattan bakom den. Det fungerar kanon, byggbeskrivning på nätet. Så stor volym så att du aldrig (sanning med modifikation, planera för rengöring) behöver göra rent.

      Alternativt bygger ett filter i ett hörn av akvariumet med en filterbit. Spänn filtermattan i en krök med fästen i sidorutorna. Då bildar mattan en liten kammare i hörnet som du kan sätta pumpen i. Mattan skall gå från botten till täckglaset. Den klarblå mattan blir naturbrun efter ett tag. Kan även gömmas genom att plantera några växter _på_ mattan.

      Även det en mycket bra konstruktion.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        kan tänka mej att det skulle funka rätt bra då jag inte har sand utan grus 2-4mm och gruset är väldigt luftigt.

        dom bottenfilter jag har sett har varit luftdrivna och då blir det ju inte alls samma cirkulation som att ha det till ett 180L/H cirkulationspump.

        men ingenting jag kommer testa i nuläget.
        tror mina räkor gillar de jag gjort nu då dom kan gå runt på filter materialet och plocka mat.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...