silikona, hur gör man??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    silikona, hur gör man??

    hej,

    funderar på att köpa en tank som stått i MÅNGA år. Inser att jag skulle måsta silikona om denna, men vet inte hur man gör. Kanske någon av er alla som kan hjälpa mig här??

    mvh
    blondin!
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    #2
    Om du söker i forumet finns det många trådar som tar upp detta
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      för övrigt inte alls skert att du måste silicona om det... det är för all del möjligt, men långt från ett måste, jag har sett akvarium som stått i 10-15 år, utan problem, några av dessama har stått ute, och med få undantag har de varit okaj allihopa... värst var ett som stod i solen, halvfult med slemigt vatten, helt igenvuxet med "gojs", och, jo, det läkte.. om man fylde på mer vatten... det hade iofs blivit att silicona om det oavsett, siliconen såg för jäklig ut...

      Som Tottofagin säger, finns massor av info om hur man går tillväga om det behövs.

      B!

      Kommentar

      • svensdotter
        • March 2005
        • 247

        #4
        ok, tack för svaret. det här har visst stått i 22ÅR! Men det har stått på en vind och inte flyttats fram och tillbaks. Kan man kolla genom att kanske fylla det inne i badrummet? Hur lång tid måste man isåfall vänta med att se att det inte läcker? Jag vill ju helst undvika att få 450L vatten nere hoss grannen under
        blondin!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag har fortfarande ett mindre akvarium igång som borde vara minst 27 år vid det här laget. Det är på 70 liter. Och jag har glömt bort att vara nervös pga åldern.
          Även nyare akvarier kan börja läcka av en eller annan orsak...
          Men visst skall provtrycka det innan man sätter igång och om det då läcker så märker man det inom ett dygn. Kolla noga alla fogarna efter mindre läckor.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • svensdotter
            • March 2005
            • 247

            #6
            ok, så kanske är det grönt att andvända det! vore ju finfint d!
            men ska nog iaf kolla först. Verkar ju förövrigt inte omöjligt att silikona om det själv(läst nåra trådar härikring)
            blondin!

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              #7
              Ursprungligen postat av svensdotter
              ok, så kanske är det grönt att andvända det! vore ju finfint d!
              men ska nog iaf kolla först. Verkar ju förövrigt inte omöjligt att silikona om det själv(läst nåra trådar härikring)
              Har det stått i 22 år så vet i f*an om jag hade vågar köra igång det.
              Jag hade nog siliconerat om det faktist men sen är ju jag jag också hehe...

              Skulle du dra dej för att siliconera om det så kan du ju sätta det på ett släp och köra ner till Småland/Växjö så fixar jag det åt dej hehe

              // Peter

              Kommentar

              • svensdotter
                • March 2005
                • 247

                #8
                Ursprungligen postat av Redbullen
                Ursprungligen postat av svensdotter
                ok, så kanske är det grönt att andvända det! vore ju finfint d!
                men ska nog iaf kolla först. Verkar ju förövrigt inte omöjligt att silikona om det själv(läst nåra trådar härikring)
                Har det stått i 22 år så vet i f*an om jag hade vågar köra igång det.
                Jag hade nog siliconerat om det faktist men sen är ju jag jag också hehe...

                Skulle du dra dej för att siliconera om det så kan du ju sätta det på ett släp och köra ner till Småland/Växjö så fixar jag det åt dej hehe

                // Peter
                haha, tack för erbjudandet. Tycker också det känns som osäkert att bara köra igång det! Men tror jag törs prova att silikona om det själv. Annars kanske du vill komma till sundsvall och hälsa på
                blondin!

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #9
                  är akvariet kittat eller silikonat?

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    #10
                    Ursprungligen postat av svensdotter

                    haha, tack för erbjudandet. Tycker också det känns som osäkert att bara köra igång det! Men tror jag törs prova att silikona om det själv. Annars kanske du vill komma till sundsvall och hälsa på

                    Nja lite för långt hehe, desutom ska jag siliconera om en polares 840 liters å jag har att göra i någon dag nu hehe

                    // Peter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...