min fluidiserande sandbädd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torbjorn
    • March 2004
    • 49

    min fluidiserande sandbädd

    Idag har jag satt upp min fluidiserande sandbädd. Så här gjorde jag..
    Köpte
    Ett sigma 3 pumphuvud 300 - 950 l/h, 250 :-
    En halvmeter 12 mm grön slang, 10 :-
    En glasburk från Ikea, drygt 30 cm hög och ca 10 cm i diameter, 39:-

    Sedan ställde jag ned glasburken i akvariet och fyllde på med ca 2 dl sand och drog slangen från pumpen ner i glasburken. Glasburken står alltså på botten fylld med sand och vatten.

    Nu har jag sandstorm i glasburken och väldigt få sandkorn slipper ur.

    Om jag hade råd hade jag köpt en ännu högre glasburk eller vas då kunde jag ha lite mer tryck i pumpen och ändå större sandmoln. Jag uppskattar att ca 1 dl av sanden jag lade i deltar aktivt i sandmolnet. Vad tror ni de ger för filter effekt? Annars är det väl bara för mig att vänta och se om nitrit värdena håller sig låga..
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    #2
    vad är det för kornstorlek på sanden?

    Verkar ju vara ett billigt och snabbt byggt filter
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

    Kommentar

    • Torbjorn
      • March 2004
      • 49

      #3
      ja det gick väldigt fort att sätta ihop, med rätt prylar förstås, jag köpte för hårdslang först som inte och böja tillräckligt och sen köpte fel typ av vas, den fick tjejen. Jag har biltemas blästersand både i akvariet och i burken den är 0.2 till 1.0 mm, men den är som fin sand som man hämtar på stranden.

      Kommentar

      • Håven
        • September 2004
        • 180

        #4
        Billigast?? En 1½ liters petflaska med korken kvar. Upp och ned - ett hål i botten där en slang eller ett PV rör sticks ner till korken. Flera hål tas upp i flaskans botten för att släppa ut vattnet som pumpen tillför. Pumpen är ansluten till röret som sticker ut ur bottnen. 1/3 av flaskan fylls med filtersand. Pumpens tryck ställs så att sanden blir kvar i flaskan. Här får du även helt automatiskt "trattfunktionen" som Tottofagrin ritade i sin skiss. Skall banne mig prova!

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          Ursprungligen postat av Torbjorn
          Jag uppskattar att ca 1 dl av sanden jag lade i deltar aktivt i sandmolnet. Vad tror ni de ger för filter effekt? Annars är det väl bara för mig att vänta och se om nitrit värdena håller sig låga..
          Jag tror att du har ca 1 m2 (tror jag räknat rätt) filteryta i din sandbädd, vilket ska motsvara ytan hos ca 30 liter biobollar. Så bra effekt har du iaf..
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Här är info:


            sanden är 30 gånger bättre än biobollar. altså 1 dl sand motsvarar 3 liter biobollar. Till ett500 líters akvarium behövs 0,5 liter sand.

            Urban

            Kommentar

            • Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

              #7
              Ursprungligen postat av urbanandersson
              Hej!

              Här är info:


              sanden är 30 gånger bättre än biobollar. altså 1 dl sand motsvarar 3 liter biobollar. Till ett500 líters akvarium behövs 0,5 liter sand.

              Urban
              Du har helt rätt, jag var lite för glad med nollorna där.. hehe
              MVH Kalle
              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

              Kommentar

              • Torbjorn
                • March 2004
                • 49

                #8
                Hoppas filtret funkar så bra! jag gjorde det mest för att det är ganska snyggt med en fin vas/flaska/burk med sandstorm i. Jag provade först med en petflaska åt rätt håll, fast det blev sånt bra tryck på vattnet ut ur flaskan att det blev fontän upp på täckglasen. Det är krångligt att få ett stort sandmoln som håller sig på samma plats.. fast det är ju roligare att bygga såna här filter än de vanliga med matta. Jag ska försöka fixa så att slangen från pumpen får med sig lite luft så att det bubblar ut ur sandstormen också, vore kul.

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  En personlig tanke som jag har fått som kanske är fel, är att en stor nackdel med sandfiltren är vid strömavbrott. då landar sanden och blir otroligt kompakt så bakterierna dör väldigt fort av syrebrist. Klassisk filtermassa har ändå en viss volym vatten runt sig som en liten buffert. Men annars verkar dom ju vara helt perfekta.

                  Urban

                  Kommentar

                  • Pont
                    • March 2005
                    • 7

                    #10
                    Hej

                    Jag funderar också på ett fluidiserad sandfilter till mitt nya 720 liters och har också läst dessa varningar om att det blir anaerobt om pumpen stannar. I så fall måste det ju också bli anaerobt i sanden som ligger i botten på akvariet, eller hur?

                    /Pont

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      "I så fall måste det ju också bli anaerobt i sanden som ligger i botten på akvariet, eller hur? "

                      Ja, men den används inte som huvudsakligt filter. Synd att förstöra sitt enda filter på ett strömavbrott på en kvart.

                      Urban

                      Kommentar

                      • Torbjorn
                        • March 2004
                        • 49

                        #12
                        hur lång tid tar det för baterierna att dö ? måste väl vara längre än 1 kvart ?

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          "hur lång tid tar det för baterierna att dö ? måste väl vara längre än 1 kvart ?"

                          Det är ingen som kan svara på hur länge bakterier lever om ett filter stannar. frågan har ofta kommit upp men det beror på så många faktorer.
                          Själv har jag ett innerfilter som pumpar upp vattnet i en filterlåda som ligger ovanpå karet i min ramp. där ligger 4 liter ppi10 matta. sen rinner det ner på andra sidan igen.
                          Billigt och effektivt och väldigt lätt att rensa. och vid strömavbrott så töms det på vatten så bakterierna lär inte dö av syrebrist i alla fall.
                          Jag har ett 150 liters kar.

                          finns på min zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

                          Urban

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            • July 2004
                            • 187

                            #14
                            Ursprungligen postat av urbanandersson
                            Hej!

                            Här är info:


                            sanden är 30 gånger bättre än biobollar. altså 1 dl sand motsvarar 3 liter biobollar. Till ett500 líters akvarium behövs 0,5 liter sand.

                            Urban
                            Man kan inte säga att sanden är 30 ggr bättre än biobollar ! Biobollar använder man förslagsvis i droppfilter, där har man enormt mycket mer syre, så man får "luftsyrebakterier"...

                            Sanden har säkert större yta/liter, men man kan inte jämföra på detta sätt. Det är lite olika bakterier, som är bra på olika sätt....

                            Mvh/Janne
                            Senast redigerad av jannemannen; 11 May 2005, 22:10.

                            Kommentar

                            • aliback
                              • April 2005
                              • 163

                              #15
                              Ursprungligen postat av urbanandersson
                              Hej!

                              "I så fall måste det ju också bli anaerobt i sanden som ligger i botten på akvariet, eller hur? "

                              Ja, men den används inte som huvudsakligt filter. Synd att förstöra sitt enda filter på ett strömavbrott på en kvart.

                              Urban
                              Hej, håller också på att konstruerar sandfilter och har tänkt använda som helt fristående komplement till ett ytterfilter. Om nu strömmen går kan man inte köra genom sanden ett tag med nytt vatten som inte körs tillbaka i karet?
                              Annelie
                              MVH
                              Annelie

                              Kommentar

                              Arbetssätt...