"OROLIG"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • astronotus-ocellatus
    • March 2005
    • 25

    "OROLIG"

    Hej ska snart flytta och undrar om golvet i en hyreslägenhet pallar ett 720 liters akvarium huset är ju ganska nybyggt (93) skulle vara intressant att höra med någon som har erfarenhet av detta Tacksam för svar M.v.h Andreas
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    #2
    Om det är gjort av betong är det inga problem. Är det träbjälklag med spånskiva bör du se till att inga ben hamnar mellan bjälkarna. Bor i Villa och vet hur mycket golvet kan säcka ihop om man missar bjälklaget. Går det inte att pricka in bjälkarna är det bara ett sprida vikten med plank, lecablock etc.
    Puckar o annat att lägga under benen hjälper bara mot skador på golvbeläggningen.

    Jimk
    //Jimk

    Lite bilder

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kontakta fastighetskötaren/fastighetsägaren så hjälper dom till om dom är nåt att ha.

      och skulle han/hon börja klaga så ignorera det dom har ingen rätt att förbjuda dej att ha ett akvarium.
      har kollat det med hyresgästföreningen.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • astronotus-ocellatus
        • March 2005
        • 25

        #4
        Hur vet man var man har bjälkarna finns det nån regel hur dom brukar ligga typ om jag har ett avlångt vardagsrum som är 6m långt och tre meter brett då borde dom väl ligga på 3 meters längden????

        Kommentar

        • astronotus-ocellatus
          • March 2005
          • 25

          #5
          Har även 8 "plattor i 4cm tjock ek på 14*14 cm vet ej om det hjälper

          vet ej heller om golvet är av betong men spånplatta är det under parketten

          Akvariet ska stå på alu-ställning det framkom inte av mitt första inlägg tack för svaren
          M.v.h Andreas
          Senast redigerad av astronotus-ocellatus; 19 April 2005, 19:50.

          Kommentar

          • astronotus-ocellatus
            • March 2005
            • 25

            #6
            Hur vet man var man har bjälkarna finns det nån regel hur dom brukar ligga typ om jag har ett avlångt vardagsrum som är 6m långt och tre meter brett

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              vet att i polarns villa ligger bjälkarna med runt 40cm mellanrum i hallen.

              jag vet jag gick VÄLDIGT förstiktigt på dom för att inte ramla ner till källaren
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Jimk
                • March 2005
                • 332

                #8
                Normalt används CC60 dv 60 cm mellan varje bjälke. Där tyngre saker tex, tvättmaskin, öppen spis finns används vanligen CC40. Svårt att ge tips om hur man hittar bjälkarna. Själv kollade jag på mina ritningar och kröp under huset. Normalt strävar man efter att få så korta bjälkar som möjligt så om huset.

                Det är inte säkert att ditt vardagsrum har bjälkarna på kortsidan. Kan finns en bärlina (om det är krypgrund). I 95 % av alla hus som är rektangulära tex 12*8 meter Är bjälklaget 8 meters riktningen med bärlina på mitten.

                Jimk
                Senast redigerad av Jimk; 19 April 2005, 21:46.
                //Jimk

                Lite bilder

                Kommentar

                • Jimk
                  • March 2005
                  • 332

                  #9
                  Om du är osäker är det ändå säkrast och lättast att du bygger nåt som sprider vikten tillräckligt brett på golvet. Det finns Ekskivor, (tål lite vattenspill) att köpa i bygghandeln. Ek är stenhårt och vikten sprids över golvet. Jag har själv det liggande på golvet med en liten list runt. Snyggt när avariet lyfts upp lite och vikten sprids över golvet.

                  Jimk
                  Senast redigerad av Jimk; 20 April 2005, 04:46.
                  //Jimk

                  Lite bilder

                  Kommentar

                  • Solen
                    • September 2003
                    • 2997

                    #10
                    Jag bor i lgh från -89, betonggolv mig veterligen. Jag har en skänk i massivek a`700kilo samt ett 275l akvarium uppe på den. har stått så över 7år och inga poblem har uppståt trots att akvariet kommit dit sedan 1år tillbaka.

                    Jag skulle tro att det håller men fråga som de andra sagt och kolla hemförsäkringen.....Lycka till
                    Pricken den Store !
                    ~~~~

                    Kommentar

                    • astronotus-ocellatus
                      • March 2005
                      • 25

                      #11
                      om jag nu ska använda en skiva eller d.y.l under ska den då vara 200 * 60 eller ska den vara större?

                      Kommentar

                      • Jimk
                        • March 2005
                        • 332

                        #12
                        Ursprungligen postat av astronotus-ocellatus
                        om jag nu ska använda en skiva eller d.y.l under ska den då vara 200 * 60 eller ska den vara större?
                        Skulle tippa runt 10 cm utanför skulle vara ok.
                        Kolla på sista bilden under bilder. Funkar bra på mitt golv. Har haft med och utan.

                        //Jimk

                        Lite bilder

                        Kommentar

                        • svensdotter
                          • March 2005
                          • 247

                          #13
                          det kan faktiskt vara värt att kolla med hyresgästen eller bostadsrättsföreningen eller vilka som nu är aktuella i ditt fall. När du har en tyngre sak( tex akvarium, kamin, eller dyl) som ska stå på ett trägolv. Det kan vara nödvändigt att förstärka golvet. Som tidigare sagts lägger man då in dubbelt så många bjälkar i golvet och något emellan dessa så är golvet starkt som f*n sen. Jag skulle iaf kolla upp så att... OM.... så är jag inte ytterst annsvarig och har gjort allt för att förebygga som det brukar kunna heta ...

                          lycka till
                          blondin!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...