Runt akvarium - bra???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #16
    Ursprungligen postat av jocke_ek
    men då kan man väl inte säga att dom är sämmre för firrarna att bo i utan du tycker personligen att dom inte är vackra att titta på .
    eller har jag missuppfattat dig då?

    mvh jocke
    Nej, du har inte missuppfattat mig, det var precis så jag menade.

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #17
      Jag har också hört att ytan är för liten i en rund/välvd skål, så syresättningen av vattnet blir dåligt.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #18
        Ursprungligen postat av solbacka
        Jag har också hört att ytan är för liten i en rund/välvd skål, så syresättningen av vattnet blir dåligt.
        inte värre än tavel-akvarium, eller andra sämre konfigurationer, och det ända det påverkar är hur mycket invånare du kan ha... finns väldigt liten tvekan om att slöjstjärtar inte har i något av dem att göra...

        B!

        Kommentar

        • chevrolet
          • May 2004
          • 13

          #19
          En bekant har en sk guldfiskskål stor som bara f.. ca 180 L med ingångar och utgång i botten för reningsverk.
          Han har haft den i 2-3 år fick den av sin morfar i Tyskland och i den har han 1 slöjstjärt, 10 kardinaltetror, 2 ancistrusmalar.
          och jag tycker inte att det verkar påverka fiskarna i någon negativ riktning att dom bor i en skål men som sagt den är stor.
          Det är storleken det hänger på inte formen

          Kommentar

          • Adnan_
            • November 2004
            • 126

            #20
            Istället för att gräla om vilken storlek och form som är bra eller inte tänkte jag försöka besvara frågan, om jag förstått det rätt.
            Ett sällskapsakvarium är ett akvarium där man har en crossover mellan olika arter från olika värdsdelar.
            Sedan har vi biotopakvarium som görs för att någorlunda efterlikna en speciell plats eller världsdel,där man rent inredningsmässigt och inneboendemässigt försöker efterlikna en viss miljö t.ex. "asienbiotop".
            Ett akvarium med bara malawiciklider t.ex. skulle kallas artakvarium eller, om man oxå försöker efterlikna deras levnadsmiljö för en "biotop"

            Glömmer jag något?
            63 L - Guppy, Ancistrus
            240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
            720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
            Min zoon

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #21
              Adnan: frågan besvarades i början innan tråden fick en helt annan inriktning
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • mckvinnan
                • December 2004
                • 760

                #22
                Tack för alla svar! NU vet jag vad definitionen på ett sällskapsakvarium är för något så då har jag ett sydamerikanskt kar med 4 asiatiska gäster bestående av indiska glasmalar.
                Wow 180 liter runt kar! Det måste ju vara gigantiskt! Det största jag har sett var på typ 60 liter och det tyckte jag var stort! (alltså tog upp mycket yta, inte att det rent volymmässigt var stort)
                Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                Kommentar

                Arbetssätt...