hur stor pumpt till strömakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kal_erixon
    • April 2004
    • 12

    hur stor pumpt till strömakvarie

    hur stor bör pumpen vara för ett akvarie som ska hysa inhemska ädelfiskar? finns det någon formel för att räkna ut hur snabbt vattnet kommer röra sig?
    akvariet ska vara mellen 100-200 liter
    rock on
  • kal_erixon
    • April 2004
    • 12

    #2
    är de ingen som vet hur pass stor genomströmning det bör vara för att komma så nära en bäck som möjligt?
    akvariet är på 350L
    några tips på hur man skulle göra för att utnyttja pumparna till fullo?
    att pressa vattnet bakom en bakgrund som också skulle fungera som ett filter skulle de funka?
    låta vattnet gå bakom en "sidobakgrund" och sedan rinna över kanten ner i akvariet igen?
    behöver lite tips tack
    rock on

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Tänk på att du behöver ett kylsystem, dom ädelfiskar som lever i våra vatten vill ha rätt svalt...

      kan vara en lösning, lycka till.

      Kommentar

      • Åke K
        • December 2004
        • 74

        #4
        Finns nog ingen här som har erfarenhet. Du får vända dig till såna som har erfarenhet av trädgårdsanläggningar. Sen tvivlar jag på att det i längden går att ha något sådant inomhus eftersom fiskarna kräver en kall period på vintern .

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jodå, visst har jag haft öring i akvarium. Siklöja också.

          Du kommer inte att komma i närheten av strömhastigheten i en inhemsk bäck. Inte utan att sätta i en utombordare i akvariet. Som tur är står inte öring etc mitt i blåset, utan de ställer sig i lä bakom en sten, och det kommer de att göra i ditt akvarium också, så du behöver inte "fullt ös redlös" på ström. Nackdelen är att det är precis vad öringar gör - står stilla hela dagen i lä. Det är inte en aktiv fisk, fast man kunde tro det.

          Jag skulle iaf sikta på 10 - 15x volymen per timme i omsättning, dvs 1500 L/h eller så. Det blir en beskedlig genomsnittlig strömhastighet på nån centimeter i sekunden, men det räcker.

          Du vet att öringar är extremt revirhävdande? I ett 100 liters kan du ha EN öring, har du i fler blir det snart EN öring... Bäckröding skall vara ännu värre, fast jag har inte provat. Vet inte hur harr är, förutom att den är extremt känslig, mycket känsligare än öring - trots flera försök har jag aldrig fått hem nån harr levande.

          Öringen funkar bra i temperaturer upp till åtminstone 20-22 grader, men är nog lyckligast i lite svalare vatten än så. Det viktigaste är att hålla uppe syrehalten, och att vattnet är rent, annars får de lätt sjukdomar.

          Åh, jag glömde - kom ihåg att det finns lite roliga andra fiskar också. Elritsa är en mycket färgglad och aktiv strömfisk, och simpor är små tuffingar du kan hitta genom att välta lite sten i strandkanten av en fors. Du torde hitta små lakar också.
          Min avatar visar f.ö. en stensimpa.
          Senast redigerad av Azur; 20 February 2005, 20:26. Anledning: glömde!
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • TBr
            • January 2005
            • 9

            #6
            På fikeriverkets fiskeförsöksstation i Älvkarleby finns flera akvarier för inhemsk sötvattensfisk. Ett av dessa är en biotop för öring/harr. Det akvariet är väldigt långt, grunt och mycket strömt. Med tanke på anläggningens läge (nästan i Dalälven) skulle jag tro att vattnet pumpas direkt från älven. Ett tips kan vara att försöka få tag på den ansvarige för akvarier där för en frågestund.
            För övrigt är anläggningen värd ett besök om man har vägarna förbi, jag tror att dom enbart har öppet sommartid. Det finns två riktiga praktexemplar av vår inhemska mal där.

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Ursprungligen postat av TBr
              På fikeriverkets fiskeförsöksstation i Älvkarleby finns flera akvarier för inhemsk sötvattensfisk. Ett av dessa är en biotop för öring/harr. Det akvariet är väldigt långt, grunt och mycket strömt. Med tanke på anläggningens läge (nästan i Dalälven) skulle jag tro att vattnet pumpas direkt från älven. Ett tips kan vara att försöka få tag på den ansvarige för akvarier där för en frågestund.
              För övrigt är anläggningen värd ett besök om man har vägarna förbi, jag tror att dom enbart har öppet sommartid. Det finns två riktiga praktexemplar av vår inhemska mal där.
              Spännande! Dit ska jag åka i sommar på väg till Stockholm det är ett som är säkert...

              MVH
              /Jens
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • landstrykeren
                • July 2006
                • 440

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jodå, visst har jag haft öring i akvarium. Siklöja också.

                Du kommer inte att komma i närheten av strömhastigheten i en inhemsk bäck. Inte utan att sätta i en utombordare i akvariet. Som tur är står inte öring etc mitt i blåset, utan de ställer sig i lä bakom en sten, och det kommer de att göra i ditt akvarium också, så du behöver inte "fullt ös redlös" på ström. Nackdelen är att det är precis vad öringar gör - står stilla hela dagen i lä. Det är inte en aktiv fisk, fast man kunde tro det.

                Jag skulle iaf sikta på 10 - 15x volymen per timme i omsättning, dvs 1500 L/h eller så. Det blir en beskedlig genomsnittlig strömhastighet på nån centimeter i sekunden, men det räcker.

                Du vet att öringar är extremt revirhävdande? I ett 100 liters kan du ha EN öring, har du i fler blir det snart EN öring... Bäckröding skall vara ännu värre, fast jag har inte provat. Vet inte hur harr är, förutom att den är extremt känslig, mycket känsligare än öring - trots flera försök har jag aldrig fått hem nån harr levande.

                Öringen funkar bra i temperaturer upp till åtminstone 20-22 grader, men är nog lyckligast i lite svalare vatten än så. Det viktigaste är att hålla uppe syrehalten, och att vattnet är rent, annars får de lätt sjukdomar.

                Åh, jag glömde - kom ihåg att det finns lite roliga andra fiskar också. Elritsa är en mycket färgglad och aktiv strömfisk, och simpor är små tuffingar du kan hitta genom att välta lite sten i strandkanten av en fors. Du torde hitta små lakar också.
                Min avatar visar f.ö. en stensimpa.
                Bäckrödingar är inte särskilt agreesiva, har haft elva stycken över vinternt. Nu ska jag göra en lite bättre "ström"biotop, med lite större rödingar, och för de andra behöver dom inte nån ström alls.
                Senast redigerad av landstrykeren; 09 September 2006, 17:18.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Såg att det stod om tex lake dom är riktigt känsliga för värme, nöjda om tempen håller sig runt 15 eller under. Bäckakvariet har både dalälvsvatten och grundvatten som går att blandas som man vill. Är en kraftig pump som pumpar runt vattnet. Grindex Major eller Minor, stypt. men lite byts hela tiden i ett utlopp. Elritsa och simpa går hyfsat ihop men med öring/lax/lake i blir dom uppätna som sagt. Sen värmen till spec lake och laxen, öringen är väl lite tåligare men tuffare i beteendet. Så 100-200L blir litet för öring som sagts. Satsa på simpor och elritsor om du inte skaffar större akvarium.
                  Upptäckte att gammal tråd från början så inaktuell kanske.
                  Kan tillägga att inget nytt sen dess men förhoppningsvis till nästa år
                  Senast redigerad av eriahl; 11 September 2006, 13:09.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...