Sodastream´er flask billig eller?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troxeye
    • January 2005
    • 59

Hmm.. Nu blir jag förvirrad... En sodastreamflaska (av den nya typen) innehåler 425g Co2.

Om 500g = 250 liter...

Vad är då dom 22 literna i flaskan hoss "guldfisken"?

Kommentar

• Mathias-D
      • December 2002
      • 1122

men var det inte 22L fritt använt? 22 som 250...

Kommentar

• Danei
        • September 2004
        • 555

Det verkar nästan som att de har missat en nolla.

Kommentar

• Troxeye
          • January 2005
          • 59

Måste vara som daniel skriver...

Finns det nått hyffsat bra sätt att räkna ut åtgången på Co2? Faktorer som bordeinverka är vattenvolym, ph, kh, mängd växter och kanske utvatten/luft-cirkulation...

Mitt kar är på 100 liter och har ganska mycket växter... Mellan tumen och pekfingret... Vad tror ni... 1,5 månader på 500g?

Kommentar

• NE
            • January 2004
            • 1549

Här har ni lite åtgångs exempel:

/Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Troxeye
              • January 2005
              • 59

Hmm.. Verkar som om gasflaskors storlek anges med något system. P11 skall tydligen vara 26 liter (vad är 26 liter i dett fallet)... Nån som kan förklara systemet?

Kommentar

• Troxeye
                • January 2005
                • 59

Fler frågor:

Hur går påfyllning till på en flaska? Sitter det nån backventil i flaskan så man kan skruva bort manometern och ev. gängadaptrar? Eller trycker man det baklänges genom manometern?

Kommentar

• join4t
                  • October 2003
                  • 854

På tal om påfyllning.... håll gärna koll på tuben när nu nyss bytt den mot en påfylld (sodastream). Jag och min sambo hörde ett konstigt oidentifierbart ljud en gång och sprang genast runt i panik och granskade akvarierna men det hade tack och lov inget med dem att göra. Det var kolsyran som börjat pysa ut. Vi var tvungna att linda in den i en hannduk för att inte frysa fast i den på vägen tillbaka till affären =)
                  "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

Kommentar

• Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8083

Finns det nått hyffsat bra sätt att räkna ut åtgången på Co2? Faktorer som bordeinverka är vattenvolym, ph, kh, mängd växter och kanske utvatten/luft-cirkulation...
                    PH och KH påverkar inte mängden co2 man behöver i karet. 20-30 ppm gäller oavsett dessa värden.

Det som påverkar är karets storlek, mängd växter, hur mycket ljus, näringstillgång och ytcirkulation. Och förståss upplösning.

När jag hade rätt på allt tog min tub slut på 2 veckor. När växterna saknade något annat så kunder det ta upp till 3,5 veckor innan den toig slut. Att räkna på sådant är npg väldigt svårt då det är alldeles för många faktorer.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

Kommentar

• mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

Mja tropfrog, lite kan man ju säg att det påverkar. Enligt formeln

så finns det ju ett förhållande mellan Kh o Ph, så ju högre Kh/Ph ju mer Co2 måste man trycka ner för att få de där 20 ppm:en.

Kommentar

• NE
                        • January 2004
                        • 1549

Ursprungligen postat av mohlin
                        Mja tropfrog, lite kan man ju säg att det påverkar. Enligt formeln
                        http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
                        så finns det ju ett förhållande mellan Kh o Ph, så ju högre Kh/Ph ju mer Co2 måste man trycka ner för att få de där 20 ppm:en.
                        Det du säger talar emot sig själv, om du löser upp all gas är alltid 20 ppm 20ppm, detta är relaterat till vattenvolymen och så länge den är konstant är gasmängden för att få 20ppm samma.
                        Däremot ändras pH olika beroende på vad för Ph och kh du har.
                        /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Mathias-D
                          • December 2002
                          • 1122

har en sånn här flaska men har inget "mellan flaska den som har till och rena co2 men spelar det nån stor roll om ja har den lr inte?? kan ja göra med bara en syresten och flaska?
                          Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...