Göra eget filter....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz
    • November 2002
    • 55

    Göra eget filter....

    Hejsan, tänkte göra ett eget innerfilter på det viset som Kjell beskrivit med hjälp av ett aqua-clear pumphuvud ovh en bit filtermatta... filtermattan är 500*200*100.... så min fråga är....borde jag ha två rör i den istället för ett ??, för om jag tar ett rör som är 500 så kommer juh vattnet att gå den lättaste vägen (där det är tunnast med filtermatta) och isf kommer juh inte hela bredden på 200mm att utnyttjas, eftersom det blir tunnare på andra ledden (100 mm).... eller är det så att man är ute efter att få ett väl fungerande biologiskt filter, och att det är därför man tjänar på att ha stor filtermatta, för att det blir mer nyttiga bakterier i den ??, så det spelar egentligen ingen större roll om man får sug genom hela mattan eller inte ??

    Tacksam för svar.

    MVH.
    //Cyruz
    MVH.
    //Cyruz
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Eller dela den i mitten (50x10x10 cm) så har man en bit i reserv om man inte vill ha hela biten på en gång.
    Helt riktigt, röret skall inte gå hela vägen genom filtermattan.
    Låt det sluta 5 cm från botten och borra inte hål längre upp än 5 cm från överkanten av filtermattan.

    Gjorde förresten filterpatroner till mitt Eheim 2252 av filtermatta för en bråkdel av vad det skulle kostat med orginalpatroner.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Cyruz
      • November 2002
      • 55

      #3
      nja, vill juh ha hela filtermattan för att få så bra filterkapacitet som möjligt, eftersom det är ett rätt stort kar (drygt 900 liter) men om jag sätter i bara ett rör så är jag rädd att hela mattan inte kommer till sin fulla rätt..



      MVH.
      //Cyruz
      MVH.
      //Cyruz

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Det är riktigt att vattnet alltid väljer den kortaste vägen så jag rekommenderar också att du delar biten i två lika stora delar.
        Du får ju då ut två filter i stället för ett.
        Akvaristiska hälsningar
        KJell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Diskusfreak
          • October 2002
          • 187

          #5
          Ett annat alternativ som jag kan rekomendera för att få vattnet skall gå igenom så mycket filter som möjligt är följande:

          akvarietsglas l-----------------------------l
          filtermatta l xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxPumpl
          glasbit fäst med silcon l ------------------------l
          l l

          Genom detta tvingar du vattnet att passera genom hela filtermattan
          Dock är det viktigt att om du ex skall använda en 10 cm tjock filtermatta skall glasskivan silikoneras så att utrymmet är något mindre ex 9,5 cm. Genom detta kommer det vara tät mellen glaset och filtermattan annars passerar vattenet där.

          Mvh Marcus

          "övning ger träning"
          "övning ger träning"

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            I mitt akvarium har jag ett hörn avdelat med glasskiva som går ut ca 30 cm från gaveln. Den når över vattenytan. Sen sitter det en liten glasskiva längst ner på avbalkningens framsida, så gruset i akvariet inte ska komma in under filtret.

            Ytterst i denna avbalkning har jag en blå filtermatta, 50x10x17 cm. Bakom filtersvampen har jag en Eheim 2252, med insuget vänt bort från filtret. Sen har det monterats fast ett elrör med 2 böjar, där man kopplar in pumpens utblås med en liten bit böjlig slang ( vanlig trädgårdsslang). Elröret, 16 mm i diameter, går längst hela långsidan av karet och fungerar som utströmmarrör, har borrat hål med jämna mellanrum i den.

            Det svåra var att få jämn utströmning längt hela rörets längd, så hålen närmast pumpen är väldigt små, sen har jag gjort dem större längst bort i karet.

            Det hela fungerar kanon! Jag kan dosera i alla mediciner och gödning för växterna bakom filtret så pumpas det ut i lagom fart i akvariet. Eventuellt kan men ha värmaren där också. För att dölja filterkammaren har jag satt fast 2 långa rötter på glaset framför med hjälp av sugkoppar. I den lilla avbalkningen framför filtret är det ganska lugn vattenflöde, så gurami-hannen gör sina skumbon där.

            Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            Arbetssätt...