Ny silikon, rengöring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Ny silikon, rengöring?

    Först ska sägas, gjorde ett tappert försök att söka i forumet men den funktionen verkar ligga nere just nu...eller ger i varfall inte svar på de mest triviala saker...

    har varit och köpt mig ett 720 liters akvarium som har ett antal år på nacken, det har stått vattenfyllt tills för 3 veckor sen, med tanke på tidens tand och att det förmodligen har stått still i typ 12år och sedemera nu flyttats så skulle jag vilja göra en lite fegis silikonering.. för att "garantera" att det inte läcker

    karet är av ramtyp och då strängarna av silikon i hörnen är ganska tunna så undrar jag om man kan göra så att man gör rent det silikon som sitter där med aceton och sedan bygger på med nytt så att man får en betydligt bredare och kraftigare silikonsträng i hörnen? ramens bredd är ca 2,5 cm vilket skulle innebära att jag får dit 1-1,5 cm silikonfog till utanför den nuvarande..

    fördelar? nackdelar?

    kan man göra rent silikonen med aceton!? jag är skeptisk till t-röd då det lämnar så mycket rest efter sig.. jag har iofs nån halvliter sprit som vi rengör elektronikkort med där det inte får vara efterlämningar(99,6%) men det lär inte räcka och lär inte heller vara lika effektivt....
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    #2
    Hej!!

    kolla först om det läcker... gör det inte det, finns det så vitt jag vet ingen riktigt bra anledning till att silikonera, och har det stått i 12 år utan att läcka med den tunna silikånsträngen som finns så kan den säkert stå 12 år till med samma under förutsättning att det inte läcker nu då förstås.

    men jag har ingen riktig erfarenhet av att silikonera då jag bara gjort det en gång i ett karet som läkte och då var det det litet kar

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Det här är 720 liter som antagligen skulle totalförsöra ett golv om det skulle läcka ut.. det står i en lokal och jag är ju inte där hela tiden utan som mest nån halvtimme om dagen, jag nöjer mig inte med den silikon som finns där nu utan ställer frågan om

      1. Silikona om allt(vilket ju är väldigt tidskrävande) eller

      2. om jag kan rengöra med aceton på befintlig silikon och lägga på nytt ovan på det i form av en 4 cm(2cm åt varje håll) bred sträng silikon istället för nuvarande 1-1,5cm.

      Jag tror inte att det läcker nu heller, det är en försäkran frammåt i tiden som jag är ute efter.

      Jag finnet det för övrigt lustigt att hörnen på ett 720liters har en 1,5cm bred silikonfog åt BÅDA hållen medans mitt 140 liters har en 2 cm bred fog åt varje håll!
      Senast redigerad av gugges; 05 January 2005, 10:17.
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Silicone är väldigt starkt. så starkt att det räcker med strängen som är mellan glasytorna för att hålla ihop det hela.
        Men trots det så gjorde jag ett mellanting på mitt 150 lit ramakvarie. jag skar loss siliconsträngen som är på insidan i karet med en brytbladskniv. altså den valken som går ut en bit på glaset. Men jag aktade det som sitter som fog mellan glasytorna. rengjorde med sprit och lade en ny sträng invändigt.
        gammal silicon fäster inte på ny hur man än gör. men om du vill lägga på en sträng extra som du har tänkt, för att få ett extra tätskikt så funkar det också. inte som förstärkning direkt, bara som tätskikt, vilket kanske räcker för dig.

        Urban
        Senast redigerad av urbanandersson; 05 January 2005, 11:17.

        Kommentar

        • Zeni
          • December 2004
          • 141

          #5
          jag frågade en i akvariebutiken här hemma hur han gjorde och för att täta läckor och sådant eftersom jag ska ge mig på mitt 250l kar...han sade.

          för att få den nya silikonen att fästa på den gamla så måste du rugga upp ytan med ett sandpapper och tvätta med aseton utan olja i.
          eftersom du vill försäkra dig så antar jag att detta är relevant.

          så det är bara att börja rugga och tvätta

          rätt märkligt att silikon fäster på slätt glas men itne på slät tvättad silikon.

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag har en yta på ca 1x1 dm där ett glasstag har varit fäst med silikon. Nu ska jag sätta tillbaka staget. Jag har skurit och skrapat bort det mesta av silikonet men det finns liksom en tunn hinna kvar. Jag har tvättat med aceton utan olja, men hinnan finns kvar. Kommer silikonet att fästa mot ytan trots att det finns tunnt med gammalt silikon kvar? Om jag ska ta bort det, hur gör jag då?
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • DayFire
              • August 2006
              • 23

              #7
              Lånar den hår tråden lite, jag siliconerade nyss mitt nya kvarium. I nedre hörnet av det var det som en liten grotta in i siliconet, så jag gjorde rent men med acento MED olja i!!! runt omkring håligheten, tvättade sedan av det med lite vatten och papper. Sedan sprutade jag ner silicon i håligheten plus lite runt omkring den. Nu är frågan, tror ni att detta kommer hålla fastän jag använde aceton med olja i plus att jag inte tog bort gammal silicon, Obs det har ALDRIG varit vatten i akvariumet.

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                om det varit jag , så hade jag skurit bort alt som är inne i karet , sedan tvättat med aceton ren , lagt en ny sträng , slätat till den voila
                mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                Arbetssätt...