Kyla vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    • November 2004
    • 1478

    #16
    Alltså har grubblat vidare på detta.
    Om man nu ska ner till 17 grader i karet är det heller inget problem med min angivna effekt. Har man låt oss säga en medel temperartur på 21 grader i rummet och en relativ fuktighet 60% så cyklar allt vidare och inga problem finns. Men nu blir det lite klurigt för att om omgivande temp blir 27 grader och luftfuktigheten höjs till 80% i rummet då börjar det att dagga på rutan om tempen i karet fortfarande måste vara säg max 17 grader.
    Då måste man välja att göra en av tre saker för att undvika kondensvattenproblem.
    Avfukta luften med t.e.x en avfuktare (kostar 1500 på stormaknad).
    Sänka rums-temperaturen genom t.e.x en luftkonditionering.
    eller som jag tycker vore den lämpligaste medoden att helt enkelt täcka över karet med en filt!!
    Komihåg att 27 grader samt 80% fuktighet i rummet där karet står kanske sker max 5-10 dagar om året. Ser man till att fimpa ventilationen i rumet de dagar det är som varmast ute så kan eliminerat daggproblemet helt.

    Vidare kan man nämna något om driftkostnad för att sänka tempen i ett 300liters kar 5 grader under rumstempreraturen torde skulle kunna bli 1000-1500kr per år i extra elkostnad om man nu kan isolera lite grann.

    Larry
    Larry
    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Bara lite info...

      Vuxen elritsa har en optimal temperatur på 13 - 25 grader, övre letalgräns är 31 grader. Optimal temperatur för äggens utveckling är 6 - 16 grader. Över 23 grader uppvisar yngel ökad dödlighet.

      Källa: Temperaturpräferenzen und -limiten von Fischarten Schweizerischer Fliessgewässer

      Dvs har du vuxen fisk, och inte tänker odla, behöver du knappast kyla akvariet, bara se till att det håller ungefär rumstemp.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        #18
        O här har jag räknat o donat!!

        Utan att det behövs!!

        Suck
        Larry
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Det var mycket välkommet ändå - jag har funderat på att smäcka upp ett kallvattens-saltvatten, och då vill jag definitivt ha kylning...

          Du som är proffs... vad tror du om Peltier-element? De är hyfsat billiga på ELFA, skulle man kunna få hyfsad kylning (säg 5 graders sänkning i ett 200-liters med dubbel frontruta och frigolitisolering på sidor och botten) med ett hyfsat stort Peltier-element fastspänt på utsidan av glaset tror du?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #20
            nu har jag inte en blekaste hur framgångsrik en sådan lösning som den du beskriver skulle vara Azur, men det liksom känns ineffektivt.

            Här finns en sådan peltier som jag tänkte på när jag först nämdle direktevärkande el som kylningsmetid i akvariet... Jag vet att jaghar sett större enheter, men jag hittar tyvärr inte den / de just nu... och det kan klart vara lite små avancerat att få tag i dem..

            B!

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              #21
              Ledsen Azur har ingen erfarenhet alls av peltier.
              Sysslar bara med kyla där man fraktar värmen med kompressorer och har fluider som kyl/värmebärare.

              Hur mycket effekt ger (då menar jag kyleffekt) en sådan mojäng ?
              Att kyla glaset och låta glaset i sin tur kyla vattnet i baljan har sina sidor.
              Glas isolerar nämnligen enhel del så att du måste ha en stor anläggningsyta för att få in kyleffekten i karet. Det blir oxå en del spänningar i glaset när du har låt säga 8 grader på en fläck och 22 grader på andra delar av samma glasbit.

              Man kan säga att:
              Att kyla 1 liter vatten 1grad kostar 1kcal i en timme.
              1kcal = 0,86 W

              200 liter vatten som ska kylas 5grader kostar alltså 0,86 kW/h i kyleffekt.
              Visst ska ska man bara göra detta en gång men det finns en massa förluster på vägen dessutom tillsätts enhel del värmeenergi i pumpar, stillestånd, vattenbyte, belysning och instrålning. Dessutom måste man fixa en värmeväxling (frakta bort värmeenergin ur vattnet) som är säker för vattnet och temperaturen.

              Peltier kanske funkar men du måste kolla med salt-folk framförallt hade jag inte tagit den risken!!


              Larry
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #22
                länken jag stoppade in leder till ett ställe som har en pelt / tec avsed för just akvarium, med en efeckt på ca 50 watt om jag minns rätt... beroende på isoleringsgrad, och vattenmängd (och önskad mål temp), kan det behövas allt från 1 till massor....

                Lycka till
                B!

                Kommentar

                • egil
                  • January 2005
                  • 7

                  #23
                  Jag hade ju ett akvarium med elritsor tidigare. Jag tog dem från en liten bäck i Hälsingland, där tog jag också sand och växter (de växter jag kommer ihåg att jag hade och vet namnen på är igelknopp, misne och gulnäckros). Det var mycket fint. Elritsorna var väldigt vackra och lekfulla. Men problemet var att jag helatiden var tvungen att fylla på med nya växter då de ganska snabbt blev fula och dog.

                  Fram mot våren då jag haft akvariet i ungefär ett år började elritsorna leka. De var full aktivitet under flera dagar och under denna tiden åt de ingenting. Efter detta magrade alla, en efter en av och dog.

                  Så nu vill jag asså göra ett nytt försök.

                  Kommentar

                  • egil
                    • January 2005
                    • 7

                    #24
                    Jag var tvunget att stänga av datorn, men nu fortsätter jag.

                    För mig handlar det inte bara om elritosor utan också om växter om att ha en fin biotop. Jag vill komma så nära den naturliga miljön som möjligt.

                    Jag har dessutom hört att elritsor som alltså lever i bäckar vill ha ett mycket syrerikt vatten. Å att kallvatten är mer syrerikt än varmt å av den anledningen är bra.

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Det som är problemet med dessa lösningar är att kylskåp inte har tillräcklig effekt och inte är gjorda för att arbeta kontinuerligt.

                      Räkna att ett kylskåp arbetar ca 3 timmar per dag och håller i 10 år. Hur många år håller det då om det arbetar kontinuerligt? Jag vat ingen som klarat längre än 6 månader. Kylskåper överhettas helt enkelt.
                      Kylskåpet går ju inte hela tiden man borrar ett hål som man drar slangen in i och tätar där det blir öppet.

                      Kommentar

                      • papi
                        • May 2006
                        • 122

                        #26
                        Ursprungligen postat av tetra 1
                        Kylskåpet går ju inte hela tiden man borrar ett hål som man drar slangen in i och tätar där det blir öppet.
                        Men det är lite dåligt med effekt och värmeöverföringen luft/slang/vatten är inte nått vidare. Kylskåpsiden är inte vidare praktisk tyvärr.

                        Skulle också tro att det finns mycket koppar i värmeväxlaren i ett industriellt vätskekylaggregat och, det gillar väl inte fiskar så bra heller.

                        TEC tycker jag låter som den mest spänande lösningen.
                        I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          kylskåp funkar KANSKE till ett 30liters, kylskåp är inte tänkt att kyla nåt utan bara hålla mat kall och det är stor skillnad.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

                            #28
                            Ursprungligen postat av egil
                            Men problemet var att jag helatiden var tvungen att fylla på med nya växter då de ganska snabbt blev fula och dog.
                            Kan det funka med pmdd? Fiskarna kanske inte tål det lika bra som dom "vanliga" akvariefiskarna, borde ju inte vara så iof
                            Om du växterna skulle må jättebra av pmdd:n (tror ju inte att det blir nån superförbättring förutom att växterna bara inte dör) så producerar också dom syre som Elritsorna gillar. Ha en stark pump som rör ytan ordentligt och att kyla vattnet neråt 17grader är nog väldigt perfekt för dom.

                            Du kan nog ta en del akvarieväxter och ha i karet också, som iaf t ex Hornsärv som finns i Svenska vatten, och Vattenpest borde också funka. Testa (om du har lust) växter som man köper i akvarieaffärer ("vanliga") om du har lust, fast då försvinner ju lite av känslan kanske, om det ska kännas äkta.
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

                              #29
                              Finns det inga stora tec s för tex ett 327 liters akvarie?

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #30
                                Visst finns det stora kylaggregat för akvarium. Problemet är att det finns billiga och det finns bra sätt att kyla akvariet, men det finns inga billiga OCH bra. När jag tittade på kylning för ett saltvatten låg normalpriset för ett aggregat med 1/2 hästkrafts effekt på över 7000:-...
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...