vilket silikon är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #16
    Var hittar man detta tyska silikon? måste man beställa det från tyskland eller finns det i svenska bygghandlar eller akvarieaffärer?
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • robbygg
      • November 2004
      • 188

      #17
      www.aquaristic.comTysk webshop, där finns det; enda stället jag känner till. Det är lätt och tryggt att beställa därifrån med. Går snabbt och man får sakerna till dörren, samt att du kan betala direkt till den som lämnar det.

      Jag fick visserligen mitt direkt ifrån en större grossist i Sverige. Så det borde säljas i nån svensk handel också.
      Senast redigerad av robbygg; 20 December 2005, 21:01.
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

      Kommentar

      • Schull
        • August 2004
        • 2889

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ursprungligen postat av Schull
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        OK, dana är bra. Men finns det svart?
        Perenator är det fabrikat som jag kännertill som fins i svart. Har hört att Svart silikon inte ska vara lika starkt? (nu får man väl hela zoopet på sig). Det är en känd akvarie profil som sa det till mig iaf, men tillräckligt starkt, men inte lika starkt som transparent.
        Om du får hela Zoopet på dig vet jag inte, men inte desto mindre har du fel
        I alla fall det finns olika kvaliteer (olika hållbarhet) på silikon och det gäller både för svart och transparent - det har alltså inget med färgen att göra. Ungefär samma som att påstå att gul färg har bättre kvalitet än röd färg.

        Har som du använt svart Perenator och det har en hög kvalitet (starkare än 95% av all transparent silikon som finns på marknaden).
        Hur kan du säga att jag har fel, jag sa bara vad jag HÖRT. Har väl inte yttrat något om att det skulle stämma.
        /Lasse
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          OK - du har hört fel då
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Schull
            • August 2004
            • 2889

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            OK - du har hört fel då
            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Sika's Sikasil-E finns i bla svart. Det är endast på den transparenta det står något om akvarier, men jag har varit i kontakt med Sika och den svarta varianten skiljer sig inget från den transparenta, mer än färgen då. Vad det är för kvalité i övrigt vet jag inte, det var oviktigt när det gällde mitt projekt.
              Tror en tub springer lös på kanske 50-70kr på en bygghandel (bla Beijers saluför Sikasil-E)
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • 56ovwal
                • October 2005
                • 93

                #22
                Står det inte uttryckligen på tuben att det kan användas till akvarier skall man passa sig. Eller ta kontakt med tillverkaren och få raka besked. Badrumssilikon t.ex. är oanvändbar till akvarier eftersom det innehåller antimögelmedel. Det får till följd att silikonen inte härdar ordentlig och blir "klistrig" efter en tid under vatten. Dessutom kommer dina firrar dö som flugor inom en snar framtid. Tro mig, jag har "provat". ( Felmärkt silikon, eller egentligen fel silikon i tuben )
                Perenator har jag för mig Simontorp har i sitt sortiment. Leta alltså upp en butik som köper därifrån så har dom säkert eller kan ta hem. Återförsäljare i din närhet hittar du på Simontorps hemsida.
                Den som har flest prylar när han dör vinner

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #23
                  Nej, antimögelmedel vill man inte ha.
                  Problemet med många tillverkare är att dom "tror" att man bara vill ha transparent silikon till akvarium, därför skriver dom inte ut något på den gråa, bruna eller svarta silikonen som ofta är precis samma sak (tex Sikasil-E). Men man kan ju inte vara 100% säker så ett samtal till tillverkaren är ju att rekommendera.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • toaden
                    • November 2005
                    • 102

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nils Holmström
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Själv har har använt svart silikon av märket Perenator och det funkar även till större akvarier. Det bästa är väl att kolla på fabrikatets hemsida om man vill vara säker.
                    Var hittar man lämpligtivs detta silikon?

                    www.guldfisken.se har Perrenator svart 300ml för 129:-

                    /Janne
                    /Toaden

                    Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      Ursprungligen postat av janne dansk
                      jag har limmat ett 1000 l med dana, som säljas på claes olson

                      har funkat snart 2 år mvh janne
                      tack för den televerket
                      vet ja var ja ska vända mej när ja ska ha silikon

                      limmar man större helglasakvarier kan man förstärka upp hörnen med glasbitar
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #26
                        Ursprungligen postat av toaden
                        Ursprungligen postat av Nils Holmström
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Själv har har använt svart silikon av märket Perenator och det funkar även till större akvarier. Det bästa är väl att kolla på fabrikatets hemsida om man vill vara säker.
                        Var hittar man lämpligtivs detta silikon?

                        www.guldfisken.se har Perrenator svart 300ml för 129:-

                        /Janne
                        Tackar!
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • toaden
                          • November 2005
                          • 102

                          #27
                          Ja varsågod det var så lite så...
                          /Toaden

                          Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

                          Kommentar

                          Arbetssätt...