"Fattiglappens" månsken...DIY...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Var hittar du 230V tvåfas?
    Ska vare en en fas (fas och nolla) naturligtvis.
    Får väl skylla på att vi säljer utrustning till Norge där dom bla har 230V mellan 2 faser istället för fas/nolla som vi.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • kåge
      • September 2004
      • 20

      Ursprungligen skickat av Anna Munkhammar
      Lägger mig i lite hära, men tänk om slingan inte är 100% tät? Då är det ju kört. Vet att sådanna där slangar inte är helt felfria.. Förstår inte hur man vågar riskera att stoppa den i vattnet. Livsfarligt ju!

      Kommentar

      • Danei
        • September 2004
        • 555

        kåge: Enligt tillverkaren är slangen vattentät. Det är dock inte dioder i den här heller. Enligt Elektroskandia är trafon kortslutnings säker. Så du kan vara lugn.

        heeke: Menar du att de har 130V fasspäning i Norge?. JAg är mycket skeptisk.

        Kommentar

        • casper
          • March 2002
          • 211

          www.hide-a-lite.se
          Den här?

          Kommentar

          • Danei
            • September 2004
            • 555

            Japp. glömde att klistra in länken.

            Kommentar

            • Bjorn
              • March 2003
              • 112

              Tycker hela tråden har snurrat in på ett sidospår.

              Givet att man nu tillhör den minoritet som skulle vilja ha månljuset ovanför vattnet så finns det en del relevanta frågor.

              1) Vilken eller vilka av dessa ljusslingor är mest lämpade. Ur snygghetssynpunkt vill man ju gärna gömma utrustningen under lysrampen.

              2) Var får man tag på en billig månadstimer

              3) Finns det fiskar man kan gissa specifikt gilla månljus?

              4) Finns det fiskar som absolut inte vill ha månljus?

              /Bjorn

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                heeke: Menar du att de har 130V fasspäning i Norge?. JAg är mycket skeptisk.
                Norge kör 2 olika system med samma resultat så att säga.
                Dom har samma sytem som vi dvs 3fas 400V mellan faserna och 230V mellan fas och Nollan.
                Sedan har dom ett system till där det är 230V mellan faserna. Eftersom resultatet blir det samma är det inte något jag satt mig in i 100%. Det enda jag behöver komma ihåg att fråga är om dom villa ha 230V eller 400V (vi kör vår utrustning mellan 2faser utan att blanda in nollan)
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Tricella
                  • October 2002
                  • 1052

                  Nu undrar jag om det verkligen handlar om "Fattiglappens" månsken...DIY... längre?

                  Det blir väldigt krystat när det kommer in en del andra slingor i diskussionen som inte alls är det som diskuterats i grunden.
                  Om de däremot kan klassas som billigt alternativ till det dyrare månsken som görs av dioder m m så är det ju berättigat i diskussionen...men just nu finns ju ingen prisuppgift alls på t ex "Hide-a-lite" produkter...

                  Jag kan dock kategoriskt tala om att jag tar avstånd ifrån experiment med ljusslingor inuti akvariet då detta inte är eller var förenligt med min idé om månsken. Jag är heller inte insatt i dessa produkter eller speciellt insatt i el överhuvudtaget så jag vill verkligen påtala mitt avstånd till detta spekulerande.

                  Kommentar

                  • Ria
                    • September 2004
                    • 84

                    Har ett RIO 240 och har nyss satt in denna "fattiglapps månsken",måste säga att det blev över förväntningarna,och detta fäste jag enkelt med några "snörpex" under ena luckan,syns knappt man har det där.Tack för tipset,gu va kul man kan ha för 69 spänn

                    "Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

                    Kika in på min site Skalet.se

                    Kommentar

                    • Johan73
                      • December 2003
                      • 483

                      Hej!

                      Har precis kört igång mitt måsnken med Flexineon slinga. Fanns inga blå dock (ni har väl redan köpt dem..) men körde med en lila och det blev faktiskt riktigt schysst. Ser lite ut som en solnedgång..
                      Frågan jag hade:
                      Funkar det fortfarande bra för er alla? Ingen risk för bränder eller så?
                      /J

                      Kommentar

                      • Norpis
                        • November 2004
                        • 305

                        Jag var och köpte ett gäng lysdioder på ClasOlsson och la dom i en serie och satte fast dom i kanten på min vanliga Ljusramp med en massa vitt sillicon så dom håller tätt. Sen var det bara att koppla in det i en transformator och då hade man månljus.
                        Här kan man oxå få vilka färger man vill. Är ju bara att blanda dioderna.
                        Själv körde jag med Blå och gröna.

                        Kommentar

                        • Wizball
                          • January 2005
                          • 13

                          Just nu (2005-12-06) 49:- för 3 meter blåslang med odefinierade lampor på Rusta!
                          Dygnstimer, 39:- för inomhusmodellen.
                          Värmeproblem? Kliv ner från läktaren gott folk. Ska ju bara vara tänd i max 2 timmar som en liten nedtrappning för fiskarna! Lär ju inte självantända?

                          Ska helt klart prova detta! Struntar i om det är dioder eller lampor, vilken ström de har i Norge, hur många faser 220V går på eller om det är bra eller dåligt med jordfelsbrytare.. :-)

                          Kommentar

                          • Wizball
                            • January 2005
                            • 13

                            Nu är den installerad och klar! Blev hur bra som helst, men 3 metersmodellen till mitt 250-liters blev snudd på för klen. Kan dock inte ha 6-meter då jag har heltäckande plastramp med dubbelrör+reflektorer, får inte plats. Men snyggt blev det! Kommer ha den tänd 21-23 via timer, struntar i att tända upp den på morgonen, bara onödigt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...