Pump som helt plötsligt slutade att fungera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amazonfarmen
    • June 2006
    • 508

    #16
    Ursprungligen postat av Krax
    Min pump har också slutat fungera. Det är en liten juwel. Jag testade att rengöra den och att putta igång den som Tant Nancy skriver men det funkade inte. Testade också om det gick ström genom den genom att ta ett 9-voltsbatteri och sätta den ena polen mot den ena piggen på stickkontakten och sedan slicka på den andra polen och den andra piggen samtidigt. Det kändes ingen ström. Det borde det väl gjort om lindningen var hel? (Jag slickade alltså inte med kontakten i väggen om nån trodde det. Riktigt så dum är jag inte.)

    Så nu måste man köpa en ny pump gissar jag? Jag borde nog ha rengjort oftare så kanske det hade hållit bättre.
    Tror inte att 9V skapar tillräckligt med ström för att den ska reagera, ta den i väggen istället och kolla, EFTER att den är riktigt rengjord.

    Pumpar brukar aldrig funka utan vatten (de låter illa om de låter).

    Lycka till.

    //Calle
    www.goc.se

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #17
      Tanken var nog inte att få den att snurra utan att se om strömmen gick genom spolen eller om det var brott på lindningen...

      Provat att knacka motorn några gånger mot något hårt (med sladden i uttaget), har hjälpt mig få igång dem när mina innerfilter trilskats.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #18
        Du har rätt Karon, jag ville bara kolla om det var brott på ledningen. Det hjälper inte banka den i golvet. Har beställt en ny.

        Kommentar

        • Tellsak
          • March 2006
          • 41

          #19
          Ibland kan den lilla metallpinnen böjas som propellern sitter på och då går den inte igång, utan måstes starta för hand. Genom att "böja/räta ut" metallpinnen FÖRSIKTIGT har jag iallafall fått igång min pump igen.

          Kommentar

          Arbetssätt...