Belysning Narvatronic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nattportier
    • September 2004
    • 67

    Belysning Narvatronic

    Hej!
    Jag har startat upp ett nytt 370 liters.
    Istället för att köpa nya lysrör + ramp mm.
    så har jag en fundering på att från Clas Ohlson hänga upp tre st narvatronic fullspektrumslampor med dagsljusfärg + reflektorer...
    3*15 watt lågenergi = 225 w vanlig.

    i karet finns lagom med grönt -ej så ljuskrävande, biltemas sand & hemgjuten BTN bakgrund http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/plastbak.html
    Firrarna är fortfarande kvar i det gamla...

    Åsikter om detta? blir det "fel" färg???
    Även jag har fixat en sån där Zoon!
    Under uppdatering!
    (Thailandsbilder mm)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Färgen vet jag ingenting om, men 3st 15 watt lysrör på ett 370 liters är väldigt lite.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • nattportier
      • September 2004
      • 67

      #3
      Jo men alltså 15 w lågenergi motsvarar ju 75w vanligt...
      (energieffektivitetsklass A)
      Även jag har fixat en sån där Zoon!
      Under uppdatering!
      (Thailandsbilder mm)

      Kommentar

      • viggen_l
        • April 2002
        • 117

        #4
        Har också funderat på dessa rör.
        De ger även längre livstid på rören förutom lägre energi åtgång.

        Borde man inte kunna sätta i de nya t5 akvarium rören
        i dessa hållare också?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nattportier: 15 w lågenergilampa motsvarar 75 w _glödlampa_, och 15 w lysrör.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • nattportier
            • September 2004
            • 67

            #6
            Har nu hängt upp tre st narvatronic och de själva lyser upp hela karet jättefint!
            För säkerhetsskull så har jag även gamla rampen kvar...
            Skall lägga upp ite bilder om ett tag.
            Även jag har fixat en sån där Zoon!
            Under uppdatering!
            (Thailandsbilder mm)

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Ja, de lyser säkert upp tillräckligt för att du skall se det så. Men det är troligen för lite för växter. Men människan har en förmåga att anpassa synintrycken efter ljusnivån. Även efter ljusets färger. Så om du har en uppsättning ljusrör, så ser det nästan ALLTID normalt ut om du inte har andra akvarium/ljus att jämföra med. När du sedan sätter in ett akvarium till, så kommer ljuset att se helt annorlunda ut.

              Människan är allt bra konstig...
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                De är en försäljningsgimmik, att de skulle ge så mycket effekt. De jämför nämligen glödlampor med dessa narvatronic. Även ett lysrör med 15 w ger mer ljus (ungefär) än glödlampan. Och det är ungefär lika mycket mer som Osrams narvatronic.

                (Jag lovar, om din kalkyl om lysrörseffekt skulle stämma, så skulle jag och alla andra växtakvarieägare har 10 st ovanför mitt akvarium istället för 6-8 lysrör över ett 500 liters akvarium).
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • nattportier
                  • September 2004
                  • 67

                  #9
                  Jo det är glödlampseffekt jag vet...
                  men de har nu hängt uppe lite drygt en vecka och de "lyser ju ner till botten" även några cm genom botten.
                  Kanske för tidigt att säga ännu men jag satte även ner några cabomba för att testa och de ser ut att stortrivas!
                  Förutom att fiskarna älskar att käka på dem...

                  karet är 100*60*62


                  Även jag har fixat en sån där Zoon!
                  Under uppdatering!
                  (Thailandsbilder mm)

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Det lyser inte genom bottnen, att det ser ut att göra det är att ljuset reflekteras genom ytterdelen av glaset tillbaka ned på grusets yta vid glaset.

                    /Niklas
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Färgen är jäkligt bra och dom är förvånansvärt bra för växter också (jämfört med vanliga ekonomilampor och glödlampor).

                      Här kan ni se en jämförelse jag gjort med digitalkameran satt i solljusläge och belyst ett vitt papper med lite olika lampor. Narvatronic:en ger ett grått papper = dagsljus:
                      http://194.236.255.117/defblog/permalink/1384.html

                      Fast frågan är värt om den är värd över 200 pix. Dessutom faller ju eknomilampor *väldigt* mycket i effektivitet med tiden. Så i längen kommer det vara smartare att skaffa ett ännu effektivare lysrör.

                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...