Kompaktlysrör !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonelli
    • October 2002
    • 12

    Kompaktlysrör !?

    Varför använder ni inte kompaktrör...måste va bättre än vanliga rör till växtakvarium !?


    Mvh
    Tone

    //Tone
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Jag vet inte riktigt vad kompaktrör är för något, du får förklara.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ulf P
      • March 2002
      • 1615

      #3
      Menar du sådana kompaktlysrör som sitter i typ skrivbordsbelysningar o dylikt? Varför skulle sådana vara bättre?
      /Hasse

      ==================================
      http://och.nu/ciklid
      //Uffe

      Kommentar

      • tonelli
        • October 2002
        • 12

        #4
        Som ett vanligt rör typ till ett 100L är 60cm ger ca 1200 lumen och är på 18w kostar typ en 100lapp ett likvärdigt kompaktrör är 41cm ger 2400 lumen och är på 36w kostar ca 150:-

        Jag har gjort en lite upplysningsida som inte är helt klar men man kan se värdena där : http://www.cryptman.com/Lightning/Komact.htm

        //Tone

        Kommentar

        • tonelli
          • October 2002
          • 12

          #5
          De finns många fördelar med kompaktrör , dom tar mindre plats , dom ger mer ljus , man får plats med fler , man kan ha dimmerfunktion !
          Dupla använder sig av Osram kompaktrör till sina växtakvarium har jag sett de är kanske inte så svårt att förstå när man ser Osrams färg spectra !
          Jag själv ska montera 4st Osram 36w i mitt 100L och se om där blir förbättrad växtlighet =)
          Nu kör jag med 2st SunGlo 18w....vist de växer men sakta !
          Jag återkommer med resultat av mitt expriment !

          Mvh
          Tone

          //Tone

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej,
            Dessa kompaktrör eller energirör som dom väl också brukar kallas är helt OK till akvarier som inte är alltför höga och som inte innehåller alltför ljuskrävande växter.
            Kapacitetsmässigt hamnar de någonstans mitt emelllan lysrör och vanliga glödlampor.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...