Fäster silikon på metall?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Golfbollen
    • February 2003
    • 389

Fäster silikon på metall?

Har gjort iordning ett akvarium för att det läkte. Har tatt bort gammal silikon m.m.
    Men bottenskivan är av metall. Blev lite fundersam om silikonen fäster på metall. Det borde väl räcka om jag bara torkar rent det med kemisk ren bensin?
    Eller har jag helt fel?

Patrik//
  • Sunkan
    • March 2004
    • 12

ja silikon fäster på metall det borde funka bra med att göra rent med din bensin själv hade jag bara t-röd det värka som det funka bra är ej klarän med mitt kar det viktiga är att det inte fins något fett på ytan där silikonet ska fästa

Kommentar

• Golfbollen
      • February 2003
      • 389

Ok, tack för svaret.
      Var och kollade på olika silikon i affärerna här i Borås.
      Priserna lågt ganska högt. Men så läste jag här på zoopet att
      Clas Ohlsson har akvarie silikon. Hur många ml är dem på?

Kommentar

• discus10
        • April 2003
        • 413

Det lättaste är att ha silikonen på tub om 410 ml, så du kan använda en silikonspruta.
        Mvh Jonas
        http://www.discusklubben.se

Kommentar

• Golfbollen
          • February 2003
          • 389

Är dem på 410 ml? Eller är det, det bästa till sprutan?

Kommentar

• Sunkan
            • March 2004
            • 12

golfbollen jag har nys limat om mitt 150L kar jag köpte silikon på min lokala fiskafär det kosta mig 80kr för silikonet och en slilkon spruta för 105kr .... om du köper dit silikon på din lokala fiskafär så får du 100% rätt silikon för akvarie och det är ju inte så mycket att kafta om i gäntligen 80 kr priset kan skilja lite men va fan man känar max 40kr på silikonet i en ananafär men då vet man ej om det är anpasat för ett kar så gå till din zoo afär och in handla silikon och om ju inte har en spruta så köp en på biltema eller någon bygghandel men se till att få med en (trat /spets )till tuben det blir snyggare och det går bara åt en tub till ett kar på ca 300/400L du kan ju fråga zoo afären hur mycket det räcker till

glöm ej att ha en spalt melan glas skivorna/metall använd tändstikor det funka bra för att glasset inte ska liga i mot varandra och skapa spening och orsaka sprikor i glaset

Kommentar

• marcus_swe
              • July 2003
              • 483

Ursäkta mig.. MEN SNÄLLA!

Det går lika bra att köpa silikon nån annan stans. Många silikonmärken har utskrivet på förpackningen om det går att använda till akvarier eller ej. Min erfarenhet av zoohandlare är att dom tar in lite all möjlig skit som dom fösöker sälja... Finns inget som säger att deras silikon skall vara bättre.

Köppte mitt silikon på coop... Halva förpackningen var en bild på ett akvarie. Så skulle inte det vara anpassat för akvarie så heter jag Bert Karlsson!

Kommentar

• dgqlof
                • November 2003
                • 1344

Och angående metallbotten: Det beror på vad det är för sort, jag hade förr några kittade akvarium med galvaniserad plåtbotten, silikonet fäste inte så bra på den. Så småningom skaffade jag glas till bottnarna i dem, tryckte ut silikon i ett Z över bottnen, la dit glasskivan och limmade mot sidoglasen. Upplevde efter det att vattnet blev stabilare, så kanske bidrog metallen till att göra det svårskött/svagt förgiftat?

Kommentar

• janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

clas olsen säljar mycket bra silicon för akvarier för drygt 50 kr och det är BRA kvalitet glömde att tillägga att det heyer dana
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• Robot
                    • February 2004
                    • 1174

Köpte en tub Casco silikon för 39:- på Hornbach byggvaruhus.. Yes, det är för akvarium..

Kommentar

• Rambo
                      • February 2004
                      • 672

Galvaniserad plåt läcker ofta ämnen från själva galven vilket troligtvis inte alls är nyttigt för fiskarna...
                      575l Åleds
                      80l JAD
                      Tiffany - perser/norskskogskatt
                      Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• Golfbollen
                        • February 2003
                        • 389

Silikonade det i måndags. Tvättade sidorna där jag skulle ha silikon med bensin, tog även på metallen. Bensinen var kemiskt ren.
                        Nu kan jag väl bara hoppas

Kommentar

• Golfbollen
                          • February 2003
                          • 389

JA! Det verkar ha funkat. Fyllde upp det i morse och ställde det på tidningspapper, och åkte iväg till Göteborg. Kom hem vi 17 tiden och gick och kollade. Tidningspappret var torrt och jag hade satt en liten tejbit som markering och vattenytan var kvar på samma ställe.
                          Nu är det ju nästan bara det roliga kvar

Kommentar

Arbetssätt...