Enbart uv-ljus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

Enbart uv-ljus?

Min pojkvän har stirrat ett tag på mina akvarier och är nu lite på g att starta ett själv. Han vill dock ha ett lite udda kar, och jag har lite frågor om det är möjligt.

Han vill ha enbart uv-ljus. Jag har hört att fiskar eg bara behöver ljus när de äter, skulle detta alltså fungera? Hur går det med algerna vid uv-ljus?

Han vill ha neontetra, indisk glasmal, "någon slamsugare", krabba och räka. Skulle dessa fiskar passa ihop? Någon som vet om tetran, glasmalen och räkan "lyser" i uv-ljus som min pojkvän tror?

Han vill bygga en modellbyggsats av en ubåt, kan plasten vara skadlig? Om man målar den med vanliga modellfärger och lackar över med sån lack som lämpar sig i akvarium (minns inte vad den heter just nu), kan färger ändå gå igenom och skada? Färgen innehåller för övrigt inga gifter utan är "barnsäker".

Tacksam för alla svar!

• dgqlof
    • November 2003
    • 1344

Det finns inga levande varelser som mår bra i starkt uv-ljus, de flesta mår dåligt även av mycket svagt uv-ljus. Alger växer garanterat inte i uv-ljus.

Normalt "lyser" inte fiskar av uv-ljus, istället ser det ut som de lyser därför att vanligt ljus reflekteras. En mycket svag vanlig lampa bör därför ge önskad effekt.

(Tänk på att ubåten måste målas i s.k. självlysande färg om den skall gå att se i uv-ljus.)

Kommentar

• plizken
      • April 2004
      • 1293

Röda och blå färger kan man få riktigt tjusiga med ett groluxrör.

Om du menar blacklight när du säger uv-ljus så vill jag be dig stirra in i ett blacklightrör en stund och berätta för mig hur dina ögon mår efter det.. Ingen bra idé, Akvariehobbyn är väl baserad på möjligheterna att skapa en miniatyr av en naturlig biotop som fisk eller andra vattenlevande djur eller växter kan leva i eller är jag helt ute och cyklar?
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• lottiz
        • December 2003
        • 429

Jo, själv så har jag biotopkar, men alla måste ju inte ha samma smak. Trivs man med en plastubåt i karet så är det ju det man ska ha. Det enda viktiga är att inte djuren far illa, utan får en miljö där de kan må bra.

Det verkar på era svar som om uv-ljus inte går att använda till akvariet, är det någon som vet någon hemsida där man kan läsa mer om detta? Jag har sökt information och hittat bla:

http://www.zoopet.com/Akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1674&whichpage=1
        http://www.shf.pp.se/sam98.htm#awulff
        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1857

Av allt att dömma finns det dåligt med riktig fakta i ämnet. I alla debatter finns två starka lag, ett som hävdar att det är livsfarligt både för fisk och människa. Det andra hävdar att det är ofarligt, åtminstone i mindre mängder och kortare stunder, och förövrigt ändå svagare än solens uv-strålning.

Av den fakta jag hittills kommit över verkar det för mig ofarligt som extralampa under två-tre timmar, men vanligt rör som dagsljus. Dock tänker jag inte ge honom kar och fiskar förän detta är helt utrett. Finns det överhuvud taget någon pålitlig källa i ämnet?

Kommentar

• lottiz
          • December 2003
          • 429

Förövrigt såg jag nyss att Sydney Aquarium använder blacklight i flera av sina kar, för att framhäva läckra färger hos fiskar och maneter. Dom torde väl känna till om detta vore skadligt...

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Black light är inte det samma som uv ljus. Black light kan du använda om du tycker att det är snyggt. Äkta uv-ljus är däremot livsfarligt för ögonen och kan ge ganska så kraftiga skader på näthinnan. Dom finns bara i kompaktlysrörsutförande, och används i akvarium i ett skyddande skal för att sterilisera vattnet. Det är så folk blir av med frisimmande parasiter i karet.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• plizken
              • April 2004
              • 1293

<hr noshade size="1">
              Förövrigt såg jag nyss att Sydney Aquarium använder blacklight i flera av sina kar, för att framhäva läckra färger hos fiskar och maneter. Dom torde väl känna till om detta vore skadligt...
              <hr noshade size="1">

Är du säker på att det inte är actinic. Blacklight har ett ljusspektra som ligger omkring 360nm det vill säga mitt i UVAspektrat och actinic ligger strax över 400nm vilket är gränsen för synligt ljus.. Actinic används ofta till revakvarium mm.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• lottiz
                • December 2003
                • 429

http://www.tobic.com/aus/images/aquarium/dcp_0805.jpg Står att det är, och ser ut som, blacklight, men jag kan ha fel. Vad är detta actinic, låter spännande?

Blacklight är ju uv-b ljus om inte jag har fel. alltså uv-ljus?

Tropfrog, har du nån fakta kring varför blacklight skulle vara ofarligt? Alla verkar ha olika åsikter om detta, men nån riktig faktabakgrund har jag inte fått i ämnet. riktigt uv-ljus finns ju även i ex terrarielampor och solarier.

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

Tropfrog, har du nån fakta kring varför blacklight skulle vara ofarligt? Alla verkar ha olika åsikter om detta, men nån riktig faktabakgrund har jag inte fått i ämnet. riktigt uv-ljus finns ju även i ex terrarielampor och solarier.
                  Av sakens natur så kan man inte vetenskapligt bevisa att något är ofarligt. Det är för många variabler som måste beaktas att ingen kan med säkerhet avfärda faror. Men, man vet att uv ljus är farligt för ögonen, därför så kommer alla lysrör som inehåller uv strålar med varning på förpackningen. Om det är så att röret är gjort för att belysa saker för att vi skall kunna titta på det så tror jag att det är ofarligt. Finns det ingen varningstext på röret eller paketen så ger röret inga skadliga uv strålar. Det verkar för mig helt vanvettigt att tro att blacklight och aqtinic skulle vara farligt för ögonen, de säljs ju båda som akvarielysrör, dvs det är meningen att man skall titta på ljuset. Om dom skulle inehålla uv ljus så är det i vilket fall mycket mindre än solen.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

Kommentar

• plizken
                    • April 2004
                    • 1293

<hr noshade size="1">
                    Blacklight är ju uv-b ljus om inte jag har fel. alltså uv-ljus?
                    <hr noshade size="1">

Blacklight ligger ganska precis i mitten av vad som kallas UVA-spektrat. Actinic blue light från sylvania tex ligger Mellan 400 och 450nm dvs precis på gränsen till synligt ljus och jag kan informera om att det är obehagligt nog bara det..

Varför jag frågade om det var blacklight vi talade om var för att ta reda på vilken typ av uv-strålning vi talade om.. Ökad UV-strålning är den huvudsakliga anledningen till att vi håller på att förlora grodart efter grodart.

Vag gäller UVB och UVC så tror jag att Gosatta har ett och annat att säga om hur skadligt det kan vara..

Kommentar

• Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

Har ngn varit på "Lokal" och sett dom blåa lysrören i taket som gör alla tänder självlysande? Dom kallas för UV-ljus, skulle knappast tro att dom är farliga för levande organismer, inte dom som inmundigar starkare drycker iaf! =)

När jag bara får tummern ur och en rundare plånbok skall jag testa ett sånt rör.. http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=717213%20&cart_id=

Kommentar

• plizken
                        • April 2004
                        • 1293

10-11 timmar per dag kan nog inte vara hälsosamt. Då syftar jag inte på dom jästa destilerade dryckerna..=)

Kommentar

• Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

Dom som jobbar i dessa lokaler befinner sig ju där hela kvällen. Inte skulle dom lysrören få vara skadliga på ngt sätt.
                          Stroboscope, som gämförelse, finns det riktlinjer om. Just för att det finns risker med dom..

Kommentar

• plizken
                            • April 2004
                            • 1293

Skadliga för människan kanske dom inte är men jag är skepptisk till att dom är särskilt nyttiga för fiskar.

Nåjo det här är mera åsikter än kunskap så jag tror att jag lägger ner. Min åsikt är iaf att det är en dålig idé..

Kommentar

• lottiz
                              • December 2003
                              • 429

Jag tror att jag får ta med den här debatten till min akvariebutik istället, och kanske också fråga hos någon lampexpert. Det kommer ändå bara att vara "tror" om det hela, och jag vill inte riskera att djuren far illa.

Tack så mycket för era svar, och diskutera gärna vidare - framförallt om någon hittar lite fakta i ämnet. godnatt =)

Kommentar

Arbetssätt...