Ett par frågor om renare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shifty
    • February 2002
    • 113

    Ett par frågor om renare

    Hejs,

    Tänkte bara fråga lite om vad jag ska ha för renare till mitt nya 720 liters jag tänker sätta upp.

    Jag har kollat på Eheim ytterfilter 2250 och FLUVAL 404. Vad är bäst att ha? Ett 2250 eller två stycken Fluval 404? Jag tänkte köra biobollar i dem. Är det högre priset på Eheim verkligen värt pengarna eller tar de bra betalt för namnet?

    Mvh

    David



    Ändrat av - Shifty den 2002/02/05 10:49:33
    ________________________
    Shifty
    If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
    ________________________
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Vilket som är bäst beror på vad du menar. Två Fluval ger större filtervolym och det är bra. Eheim är tystare, tappar inte kapaciteten lika snabbt och håller allmänt högre kvalitet.
    Det är m a o en kostnadsfråga, vill du spara pengar och få stor filtervolym så är Fluval ett bra val.

    mvh Michael Persson

    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Shifty
      • February 2002
      • 113

      #3
      Nja, jag är väl egentligen inte ute efter att spara pengar direkt. Det blir samma pris för båda lösningarna ungefär. Men stor filtervolym är ju inte fy skam förstås. Samtidigt gillar jag hög kvalitet. Som du märker har jag lite svårt att bestämma mig. hehe

      Nåväl, tack för svaret i alla fall.

      Mvh

      Shifty
      ________________________
      Shifty
      If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
      ________________________

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Jag stod själv inför ungefär samma val för 1 år sedan. Jag valde 2st Ehiem 2028 och det ångrar jag inte. Jag har alltid föredragit Eheim och oftast inte blivit helt nöjd med produkter från andra tillverkare som jag provat. Jag tror dock att exempelvis Fluval har närmat sig avseende kvalitet de senaste åren.

        mvh Michael Persson



        Ändrat av - micke den 2002/02/05 11:40:36
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Om någon stod i valet mellan ett Eheim 2250 och två Fluval 404 skulle jag nog föreslå Eheimfiltret. Inte för att Fluval är dåligt, utan för Eheim-filtret är ett så enkelt filter att det inte är så mycket som kan krångla. Har ett som jag snart skall starta upp. Den enda "nackdelen" som jag kan komma på skulle kanske vara att jag vill ha dubbelkranar på slangarna (underlättar mycket när man skall göra rent filtret) och dubbelkranen til 1"slangen är ganska dyr. Hade dock hittat ett ställe som sade sig sälja dem för omk. 560:- som visade sig vara ett mycket bra argument när jag skulle pruta ner priset hos min lokale nasare. Utan längre diskutioner gick han ner från 880 till 600 riksdaler.

          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Kom att tänka på en sak. Vill du ha större filtervolym finns ju 2260 åxå. Är det för kraftig cirkulation kan man strypa den.

            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            Arbetssätt...