Kan man bygga ett slamhävert?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blunder90
    • July 2003
    • 155

    Kan man bygga ett slamhävert?

    jag har sand i mitt 30liters kar och grus i mitt 54liters kar och jag undrar om jag kan bygga en egen slamhävert med en slang en liten petflaska och nät eller hur gör man?
    kram Linn
    Mitt namn är Linn och jag är 15år

    Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.
  • spaceace
    • February 2003
    • 257

    #2
    Kapa en 1/2 liters flaska strax ovanför botten och fäst slangen där korken satt. Något nät behövs inte.
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

    Kommentar

    • Blunder90
      • July 2003
      • 155

      #3
      oki vad bra ska tästa det.=) men jag tänkte jag sätter på nät så inte gruset åker med upp i det akvariumet jag har gruset alltså.
      Mitt namn är Linn och jag är 15år

      Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

      Kommentar

      • danneb
        • November 2003
        • 17

        #4
        Minimalt med grus följer med upp om du håller den strax ovanför bottnen. Matrester och annat skit brukar sugas in ändå. Du kommer direkt att komma på en teknik så att sanden stannar på botten.

        Kommentar

        • fiend
          • October 2002
          • 1162

          #5
          Jag brukar inte ens använda nån petflaska eller nåt, utan suger rakt med grova slangen =)
          Fast då kommer det med lite småsand ibland. Fast i det stora laget så suger det mycket mer slam då också.
          Ska jag bara suga upp några små lätta korvar på backen så har jag en mindre slang (trädgårdsslang). Men senast så rengjorde jag min botten för första gången rejält och dammsög upp gamla växtdelar och grejor som inte ville följa med. Då körde jag med en slang med diameter på typ 3 cm. Fast då kan man inte suga länge förrän vattnet är slut. Hehe

          Mvh Fredrik
          » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
          http://www.fiend.nu
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Till mina minsta kar byggde jag en hävert av:
            - en medicinkopp från Apoteket
            -En bit 6 mm plaströr, (längd - akvariets höjd + 10 cm)
            -1,5 meter pvc-slang som passar till plaströret.
            Gör så här: Skär hål i botten på medicinkoppen, så att plaströret går igenom, silikona fast röret och låt torka några dagar,trä på slangen. Klart!
            Den här häverten är bra till de minsta karen just för att den inte suger ur allt vatten, de köpta slamsugen är hopplösa till småburkar, det blir ju torrlagt på en kick. Sen kommer man åt så bra bland växter och rötter med den här lilla mackapären.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • brummel
              • May 2004
              • 73

              #7
              Man kan också kombinera slamhävert med utvändigt filter, alltså koppla hävertslangen på filtrets insug, sedan kan man dammsuga så länge man vill, eftersom vattnet går tillbaka igen. Gör så ibland i mindre kar, när jag är för lat för storrengöring (typ tömma och starta om)

              Kommentar

              Arbetssätt...