optimal biologisk filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    optimal biologisk filtrering

    Vet någon hur man räknar ut vilken den optimala
    filtervolymen är för biologisk filtrering i ett kar på tex
    375 eller 540L ?

    Vad jag har förstått så kan för stor volym på ett ytterfilter
    göra mer skada än nytta, eller har jag missuppfattat detta ?

    mao: -Hur får man optimal biologisk filtrering med ytterfilter ?


    //Uffe
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vet någon hur man räknar ut vilken den optimala
    filtervolymen är för biologisk filtrering i ett kar på tex
    375 eller 540L ?

    Optimal bologisk rening får man när vattnet strömmar igenom ett högporöst, tätt packat filtermaterial max 10 ggr materialets volym.
    Att omvandla det till en viss storlek på kar är omöjligt. Oftast så behöver man mycket mer cirkulation i ett akvarium och så vill man inte ha så enorma filter i karet så det handlar alltid om att tulla på optimum.

    Vad jag har förstått så kan för stor volym på ett ytterfilter
    göra mer skada än nytta, eller har jag missuppfattat detta ?
    Man kan inte få för stor filtervolym. I alla fall inte i termer av att för stort skulle göra någon skada.

    Däremot så kan man ju ha så stora filter att dom inte går att utnyttja till 100% för då skulle det bli syrebrist i karet. Men det har med hur mycket fisk du stoppar i och inte med filtrets storlek.

    mao: -Hur får man optimal biologisk filtrering med ytterfilter ?
    Går inte, ett ytterfilter är gjort för att bryta ner amunium via nitrit till nitrat. Nitrat kommer du alltid att ha som restprodukt om du har ett vanligt standard ytterfilter, dvs ofullständig nerbrytning. Det krävs både mycket långsammare genomströmmning och mycket större filtervolymer för att nå optimal biologisk filtrering. Jag föredrar dock vattenbyten framför stora och klumpiga anaerobfilter.
    MVH
    Magnus
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...