Vad ska man ha för kelvin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • royal blue
    • March 2003
    • 17

    Vad ska man ha för kelvin?

    Ska gå över från salt till sött. Har haft sött förr. Har nu en metallhallogen på 250W till mitt 350 liters akvarium(65cm högt).
    Har nu en lampa på 12500 kelvin men vad ska man ha till för kelvintal till sötvattensakvarium? Tänkte ha ett sydamerikanst kar med dvärgciklider och lite växter( anubias, svärdsplantor och lite annat).
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du kan ta den färgtemperatur du tycker är snyggast. Varken anubias eller svärdsplantor är några kinkiga växter.

    Till mitt 375 liters växtakvarium använder jag 2 st 150 watt mh med 10000 kelvin lampor, det tycker jag ger ett snyggt krispigt ljus.

    Om du så småningom börjar att försöka att optimera ljuset i ett växtakvarium så kommer du att märka hur lite kelvintalet spelar in. Då gäller det de olika topparna i spektrat och ljuskällans ra index.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • wernbo
      • October 2003
      • 42

      #3
      Kelvin? Färgtemperatur? Som glad amatör ställer jag mig helt ovetande till detta, hade varit kul om någon kunde berätta vad det innebär. Man vill ju alltid veta mer, eller hur?
      Stop mad cowboy disease!

      180 l sällskap
      Malawi 540 l pågång
      45, 60 l yngel

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Lyckos! Med så mycket ljus måste det gå att göra fantastiska växtakvarium.

        Använd den lampan du har, när du behöver byta så är det dags att fundera på ljuset. Har för mig att det brukar röra sig om ca 7000 kelvin för vanliga sötvattensakvarium.
        Så mycket ljus (du har 0,7 W/l och man brukar rikta in sig på 0,5W/l, men du har ju ett ganska djup kar) behöver CO2-tillsats (och gödning). Titta på www.hjortgatanszoo.se och leta reda på kalkylbladet för att beräkna en egen gödning (sk PMDD) till ditt kar.
        Det finns iof färdigblandade gödningar som man bara behöver komplettera lite (Med Fosfat och Nitrat).
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Har för mig att det brukar röra sig om ca 7000 kelvin för vanliga sötvattensakvarium.
          Solljuset är 4800 kelvin, ett populärt alternativ till växtakvarium är 6500 kelvin. Men som jag sade innan: Jag tycker 10000är snyggare. Ett av dom absolut mest poppulära lysrörsbelysningarna (aquarelle) är 10000 kelvin.

          Kelvin? Färgtemperatur? Som glad amatör ställer jag mig helt ovetande till detta, hade varit kul om någon kunde berätta vad det innebär. Man vill ju alltid veta mer, eller hur?
          Färgtemperaturen mäts i grader kelvin där högre kelvin innebär blåare ljus.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Lågan från ett ljus har en färgtemperatur om cirka 1800 Kelvin.
            En glödlampa har en färgtemperatur på cirka 2000 Kelvin.
            Solljus vid morgon och kväll ligger runt 4000K.
            Solljus vid middagstid på sommaren är närmare 5500K (högre vid ekvatorn).
            En ljus, mulen, sommardag har cirka 6500K.
            I skuggan en solig dag med blå himmel har man förmodligen något under 9000K.
            I skuggan en vinterdag med blå himmel kan man komma upp i över 40000K.

            Människor uppfattar ljus med en färgtemperatur på cirka 6500 - 7000K som rent vitt; högre än så får ljuset en blå ton, lägre så får det en gul ton.

            Eller så vore det om ljuset skapades av en ljuskälla som solen. I verkligheten har många ljuskällor inte en spektralfördelning som solen, och kan ha annan ton på ljuset än vad man skulle förvänta sig av färgtemperaturen - Aquarelle-lysrör (9000K), t.ex., är svagt rosa, och Sylvanias Aquaarc 10000K metallhalider har grönstick.

            Ett annat viktigt (tycker iaf jag) värde är CRI (kallas också RA) vilket är ett mått i procent av hur likt en ljuskälla återger färger jämfört med naturligt ljus. Många vanliga belysningar har ganska dålig CRI, runt 80% - antingen för att det är billigare så, eller för att de är gjorda för att i första hand passa växter, eller för att de skall framhäva främst röda färger på fiskar.

            Min personliga preferens är för ljus med svagt blåstick (runt 10000K) och högt CRI, men andra föredrar annat.

            För växtakvarister är YTTERLIGARE ett mått det viktigaste, PAR, vilket står för fotosyntetiskt aktiv strålning. Där vet jag tyvärr väldigt lite.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Många vanliga belysningar har ganska dålig CRI, runt 80% - antingen för att det är billigare så, eller för att de är gjorda för att i första hand passa växter
              Du måste väl mena att dom INTE är gjorda för växter???
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Många vanliga belysningar har ganska dålig CRI, runt 80% - antingen för att det är billigare så, eller för att de är gjorda för att i första hand passa växter
                Du måste väl mena att dom INTE är gjorda för växter???
                Tror inte det. T.ex. har aquarelle uselt CRI/RA. Lägre CRI/RA har dessutom oftast bättre verkningsgrad, dvs mer lumen/watt och kan med rätt PAR-värde ge bättre tillväxt. Men det ser inte vackert ut.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Tropfrog
                  Många vanliga belysningar har ganska dålig CRI, runt 80% - antingen för att det är billigare så, eller för att de är gjorda för att i första hand passa växter
                  Du måste väl mena att dom INTE är gjorda för växter???
                  Nej, jag menar gjorda för växter. Växtlysrör har vanligen usel CRI/RA, t.ex. grolux-rören.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    aha, du menar landväxter?
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Mja... Ja och nej, egentligen. Rören är gjorda för landväxte, men de används också i akvarier (det finns såvitt jag vet inga rör gjorda speciellt för vattenväxter).
                      Växter har ju ingen användning av grönt ljus, så såna lysrör skickar ut det mesta av sitt ljus inom det röda och den blå delen av spektrum.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...