Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    Filter

    Jag har ett relativt nytt akvarium, har haft fiskar i det i 3 veckor nu. 3 små slöjstjärtar och en liten mal. Akvariet rymmer 20 l. Akvatievattnet åker upp i en pump, genom två filter och genom ett snurrhjul som också har filter (svampar) i sig. Jag såg idag att dessa var väldans skitiga! Något brunt mojs. Jag visste inte att det kan bli det så pass fort!

    Hur ofta rengör ni era filter?
  • black_molly
    • May 2004
    • 279

    #2
    Både du och jag är nybörjare men jag kan försöka hjälpa dig i alla fall. I ett akvarium bildas det mycket skit pga att fiskarna skiter ner och andra saker. Se till att det lilla "akvariet" inte står i solen. 20 liter är inte särskilt mycket och en liiiite krafitigare pump (INTE FÖR KRAFTIG) skulle göra susen det lilla karet. Det bruna skitet som du hittar i filtret vet jag inte riktigt vad det heter, men jag kan säga att jag också får det i mitt filter.
    Jag tänker uppgradera mitt nuvarande filter som pumpar 200 l/timme till ett 400 l/timme. Jag har ett 54liters-kar. Du kan själv gemföra. 400 l/timme duger för mig(det är filtret är liiiite för starkt men jag gillar starka saker ).
    200 l/timme duger åt dig. Det är nog lite för starkt för ditt lilla akvarium på 20 l. Fluval 1 borde du kunna köpa i vilken zooaffär som helst.
    Om du redan har ett starkt filter och inte står i solen med akvariet så är detta brunet *blääää* skitet helt vanligt.
    Ge inte upp!

    Jag tvättar mitt filter typ vart 14-dag.
    Lycka till!

    MVH

    <font color="beige">Black</font id="beige">
    MVH<h6>BM</h6>

    Kommentar

    • Vala
      • April 2004
      • 73

      #3
      Tack för ditt svar!