Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    Filter

    Jag har ett relativt nytt akvarium, har haft fiskar i det i 3 veckor nu. 3 små slöjstjärtar och en liten mal. Akvariet rymmer 20 l. Akvatievattnet åker upp i en pump, genom två filter och genom ett snurrhjul som också har filter (svampar) i sig. Jag såg idag att dessa var väldans skitiga! Något brunt mojs. Jag visste inte att det kan bli det så pass fort!

    Hur ofta rengör ni era filter?
  • black_molly
    • May 2004
    • 279

    #2
    Både du och jag är nybörjare men jag kan försöka hjälpa dig i alla fall. I ett akvarium bildas det mycket skit pga att fiskarna skiter ner och andra saker. Se till att det lilla "akvariet" inte står i solen. 20 liter är inte särskilt mycket och en liiiite krafitigare pump (INTE FÖR KRAFTIG) skulle göra susen det lilla karet. Det bruna skitet som du hittar i filtret vet jag inte riktigt vad det heter, men jag kan säga att jag också får det i mitt filter.
    Jag tänker uppgradera mitt nuvarande filter som pumpar 200 l/timme till ett 400 l/timme. Jag har ett 54liters-kar. Du kan själv gemföra. 400 l/timme duger för mig(det är filtret är liiiite för starkt men jag gillar starka saker ).
    200 l/timme duger åt dig. Det är nog lite för starkt för ditt lilla akvarium på 20 l. Fluval 1 borde du kunna köpa i vilken zooaffär som helst.
    Om du redan har ett starkt filter och inte står i solen med akvariet så är detta brunet *blääää* skitet helt vanligt.
    Ge inte upp!

    Jag tvättar mitt filter typ vart 14-dag.
    Lycka till!

    MVH

    <font color="beige">Black</font id="beige">
    MVH<h6>BM</h6>

    Kommentar

    • Vala
      • April 2004
      • 73

      #3
      Tack för ditt svar!

      Jag har ett "akvarium-filter-lampa"-i-ett-akvarium, ha ha, fin förklaring va? Jo, pumpen och filtrena är inbyggda i taket på akvariet, jag kollade instruktionen men det står inte hur mkt det pumpar. Jag har varit noga med vattenbyten, bytt ca 1/4-1/2 en gång i veckan beroende på hur vattnet ser ut. Inget solljus når akvariet.

      Det är lite trist att slöjstjärtarnas skitar är så stora! För de ramlar ju ner till gruset istället för att åka upp till pumpen. Jag brukar försöka suga med mig skiten när jag pumpar ut vattnet vid vattenbyte, men får ju ändå inte med mig allt.

      Jag läste någonstans här på forumet att det bruna i filtrena kan vara bakterier. Är de bakterierna dåliga så att man ska ta bort dem ofta, eller är det bra att de är där?

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Det bruna gojset är nytto bakterier och slam från fiskarna.Det ska vara så.Man bör dock tvätta det försiktigt i ljummet vatten när det har blivit så pass igensatt så att genomströmningen minskar.Tror inte att du ska ha ett filter som pumpar 200l/h i ett kar med slöjstjärtar.Det du har räcker förmodligen utmärkt.Man bör dock betänka att ditt kar är alldeles på tok för litet för 3 slöjstjärtar och en mal.Kolla gärna på fisk beskrivingen http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
        Fredrik

        Kommentar

        • Vala
          • April 2004
          • 73

          #5
          Ursprungligen skickat av fredrikakesson
          Hej

          Man bör dock betänka att ditt kar är alldeles på tok för litet för 3 slöjstjärtar och en mal.Kolla gärna på fisk beskrivingen http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
          Fredrik
          Jo jag har förstått det efter att ha hängt här på forumet ett tag. Jag frågade dock i affären om det räckte och det sa de att det gjorde... Just nu har jag inte möjlighet till ett större akvarium, bor i studentrum. Men om ett år ska jag flytta, och då får de det större. Just nu är de så små, och ser ut att må bra. Tror du de behöver större innan dess?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag tror att dom dör inom ett år. Egentligen inom 4 månader. För att konstatera om jag har rätt eller fel så kan du väl höra av dig på denna tråden om någon fisk dör.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Jo jag tror det.Slöjisar skitar mer nått grymt=vattnet blir dåligt
              Fredrik

              Kommentar

              • Gud bevare Tsaren
                • April 2004
                • 276

                #8
                Summa sumarum, <b>Vala</b>: Du behöver ett större kar och ett bättre filter. Själv har jag två slöjstjärtar och en guldfisk i ett 96-liters kar med ett Eheim-filter med rejäl filtermassa. Fungerar finfint.

                Att upprätthålla en god biologisk balans i ett 20-liters måste vara en mardröm. I synnerhet om det är överbefolkat, vilket ju torde vara fallet när det gäller ditt akvarium. Jag rekommenderar starkt ett större kar, förslagsvis 80-120 liter, för dina fiskar. Det kommer både du och dem må bättre av.

                <b>Fredrik Åkesson</b>: Du råkar inte vara Heliga Östers IFs f.d. marknadschef ?

                Cheers,

                /Gud bevare Tsaren

                Kommentar

                • Vala
                  • April 2004
                  • 73

                  #9
                  urs nu blir jag ledsen =(

                  jag hörde mig ju för i många butiker innan jag köpte akvariet och fiskarna. jag har förstått i efterhand att det mycket okompetent personal i vissa zoobutiker. Jag gick både efter rådet 1 inch (2,54 cm) fisk per gallon (3,8 liter), har jag läst på http://members.aol.com/sirchin/goldfish.htm. Slöjisarna är ungefär 1 inch var nu, malen är 2. Det blir 5 inch, och det skulle då motsvara ungefär 20 liter.

                  och ja, jag är medveten om att de växer, men inte så rasande fort som jag fått veta nu på senare tid.

                  hur stort akvarium behöver jag till firrarna tycker ni? med lite ommöblering kanske jag får plats med större trots allt...


                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Nä du "Gud bevare Tsaren" inte marknadschef inte.Jag har ett litet 25 liters som det från början va 3 guppysar i gissa hur många det är nu........Men det funkar faktiskt.Hade lite algproblem men det fixade en ancistrus
                    Fredrik

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Om jag vore du så ska du gå tillbaks till zooaffären och fråga dom hur stora de kan bli. Är tyvärr inte bra på slöjisar men har hört att vissa visst inte blir så stora typ 15 cm. Du kanske då borde ha ett kar på ca 150 l. Slöjisar är visst släkt med guldfisken och de kan visst bli 30 cm och behöver ha ett "jätte" kar. Hoppas någon som KAN slöjisar kan svara bra på den frågan.

                      MEN det kar du har kan du ju ha något annat smått i tex ett par guppy. Eller om du skaffar småfisk till ett stort kar som du sen köper och får små¨söta yngel så kan du ha det som yngelkar så du kan allt ha nytta av ditt lilla 20 l kar som jag förmodar är ett Moby Dick och ett sånt har jag. Just nu Får ett par med kampfiskar bo i det då jag tänkte det kanske blev yngel om de fick leka ifred. Innan har jag haft yngel eller nyinköpta fiskar i som en sorts karantän.

                      Det finns billiga begagnade kar att köpa dels här, dels på blocket och dels på annonsdirekt (blåbörsen). Vart bor du?

                      Du bör nog kolla efter det omgående både med köp och ta reda på hur stora just dina firrar blir.

                      Lycka till!
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • Vala
                        • April 2004
                        • 73

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Marie J
                        Det finns billiga begagnade kar att köpa dels här, dels på blocket och dels på annonsdirekt (blåbörsen). Vart bor du?

                        Lycka till!
                        Var letar man reda på begagnade kar här? Och vad är annonsdirekt? Jag bor i Lund, skåneland. =)

                        Kommentar

                        • Gustav
                          • February 2004
                          • 377

                          #13
                          Slöjstjärtars storlek (och andra fiskar) begränsas först och främst av vattenkvalitet och utfodring. Därför blir ett för litet hem tyvärr i princip synonymt med en liten fisk. Det är inget som fisken mår bra av och det ökar risken för problem med simblåsan m.m. väldigt mycket.

                          Min flickvän hade länge slöjstjärtar i sn s.k. guldfiskskål. Detta p.g.a. att någon försäljare sagt att det givetvis går jättebra. Hon avverkade ungefär två slöjstjärtar per år tror jag och i okunskap så trodde hon likt många andra att det är ok. "Normalt" för en slöjstjärt är dock 5+ år. Inte ovanligt med fiskar över 10 år och enstaka fall har blivit riktigt gamla. Den äldsta nu levande guldfisken är 43 år .

                          Hennes skål fick mig att bli intresserad av akvarier och jag började surfa runt på nätet i jakt på mer info. Mycket snart stod det klart att ett så litet akvarium ite var ett rätt hem till slöstjärtar och en lång propaganda-kampanj tog vid här hemma. Nu har vi ett 200l akvarium med 4 slöjstjärtar och vilken skillnad det är. Man ser helt klart hu mycket "gladare" fiskarna är.

                          Slöjstjärtar blir som regel inte lika stora som vanliga guldfiskar och de är heller inte lika aktiva simmare. De slöjstjärtar som sälj i svenska butiker är vanligtvis också av ganska dålig kvalitet och har dålig växtpotential. Därmed kan man komma undan med ett lite mindre akvarium än ett till vanlig guldfisk, men jag tycker ändå de 250l som det står om på Zoopet är en bra regel. Det ger flera fiskar ett garanterat tillräckligt stort hem. Ivärsta fall kanske ner till 100l skulle fungera, men mindre skulle jag inte ha.

                          En bra slöjstjärt skall bli uppemot 20 cm i alla fall. Rekordet är dock 47 cm (utan fenor!) om jag inte minns fel.

                          Begagnade kar här på Zoopet hittar du på annonsbörsen högst upp på sidan. Jag tycker dock att man ser flest begagnade akvarier på blocket.se . En sökning på "akvarium" borde ge träffar i alla län.
                          http://www.svekub.se
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...