Juwel Rio Filter-krash?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingela L
    • January 2004
    • 89

    Juwel Rio Filter-krash?

    Hej!

    Jag har ett Juwel Rio 180 som har varit igång ca 2-3 månader och som jag hade hoppats skulle ha biologisk filtrering. Jag har inte gjort mer med detta filter än att jag byter den lilla förfilter-kompressen emellanåt.
    Men nu tycker jag att vattnet är lite grummligt hela tiden.
    Jag byter ca 20 % vatten i veckan och har 17 fiskar på 3-6 cm.
    Fiskarna ser inte ut att må dåligt.
    Kan filtret ha kollapsat? Hur vet jag i så fall det?
    Ska jag ta och rengöra hela filtermassan?
    Ska jag "skålla" eller bara skölja under akvarievatten?
    Hur ofta rengör ni era filter?

    Mvh
    /Ingela
    180l Juwel Rio
    Barber
    Regnbågsfiskar
    Killis
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Det är inte så att det är någon rot eller så som har färgat av sig???.Vattnet brukar bli lite brunt av det.Jag skulle <u>ABOSLUT INTE </u>skålla ett filter utan man tvättar ur det försiktigt i ljummet vatten om det har blivit så pass igensatt så flödet har minskat
    Fredrik

    Kommentar

    • Ingela L
      • January 2004
      • 89

      #3
      Tack för ditt svar Fredrik!

      Nej, vattnet är inte brunt utan det är småpartiklar som gör det lite grummligt!
      Eftersom det är ganska grova fibrer i filtret från början så känns det som evigheter innan det kan bli någon ordentlig filtrering efter en rengörning. I och för sig älskar jag att skålla saker, men i detta faller får jag nog nöja mig ned en avsköljning!

      Mvh
      /ingela
      180l Juwel Rio
      Barber
      Regnbågsfiskar
      Killis

      Kommentar

      • anli
        • October 2002
        • 654

        #4
        småpartiklarna borde fastna i det första vita "finfiltret", kanske börjar bli dax att byta det? Filtertrasan håller inte en evighet.
        Skulle resten av de grova filtersvamparna vara igensatta borde det märkas på flåset från pumpen...

        Jag rengör mitt juweljumbo (400 L) enligt bruksanvisningen:
        - vita förfiltret kramar jag ur varje vecka, byter en gång i månaden när jag tycker att det verkar dax.
        - Var tredje månad rengör jag den första grova svampen i ljummet vatten och skiftar plats med den andra grova svampen.
        - Var 6 månad rengör jag den första av de understa fina svamparna och byter plats med den bakersta.
        Anders Lindersson
        Anders Akvariesida

        Kommentar

        Arbetssätt...