bygga jätteakvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    #16
    Tack, Robot. Jag ska lägga in en bildserie på zoonen. Jag heter "Mazi" där också. Jag ska låna en digitalkamera av mammas väninna. Jag har en egen, men den är kass.

    Men, snälla, vad ska man pensla på betongen först och sen osv. Vad för lack och sånt ? Nåt annat jag bör tänka på ?

    J*vligt tacksam för svar !
    MVH Mazi

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Kan tyvärr inte hjälpa dig - visserligen har jag varit med om att bygga stora akvarium men bara i helglas.
      Jag kan dock inte rekommendera någon att ge sig på ett projekt som detta utan erfarenhet.
      Bara att göra infästningen mellan glaset och betongen kräver en hel del erfarenhet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Riker
        • April 2004
        • 2

        #18
        Frågan om hur tjockt glas du skall ha beror på ett flertal faktorer:
        Storleken på "hela" akvariet - det viktigaste måttet är höjden på akvariet som bestämmer "trycket" på glasrutorna. Ett akvarium som är 2 meter brett och 50 cm högt och djupt har samma vattentryck som ett som är 2X100X100 cm. Att glaset i det senare exemplet måste vara tjockare beror på själva glasytan. Men ett akvarium som är 50 cm brett 2 meter högt och 50cm djupt behöver tjockare glas på grund av högre vattentryck. Om glaset har samma höjd som akvariet så är det inga problem, men om glaset skall monteras under ovankant måste denna räknas med när man räknar på glastjockleken.
        En enkel lösning för botten och väggar är att först bygga upp betongdelen av akvariet, sedan bredspackla ytan jämn. Sedan limmar du på glas på betongen och siliconar i alla hörn. Detta glaset behöver inte vara särskilt tjockt då betongen tar upp trycket.
        Tänk på att ett akvarium aldrig är starkare än den svagaste länken, i det här fallet skarven mellan framrutorna. Har du ingen ritning att tillgå ????

        MVh, Göran
        I datorer går mjukvaran in i hårdvaran - På människor är det precis tvärtom...

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #19
          Jag har tänkt göra så här:
          *Gjuta bottenblatta av betong. 50 cm hög. armerat
          *10 cm frigolit på betongen
          *10 cm betong med värmeslingor. armerat
          *Klä väggarna med 10 cm frigolit
          *Lägga 10 cm armerat betong med värmeslingor på väggarna.
          *bygga upp med lecalock på framsidan.
          *göra järnram som glaset ska vila mot.
          *silikona dit glaset (15 mm)

          Sen ska jag lacka hela skiten så att det blir tätt och icke-giftigt. Det är det jag undrar över.

          Kommentar

          • Texasboy
            • September 2003
            • 74

            #20
            Det skulle väl gå att gjuta in slangar i väggarna också som du kan koppla pumpen på också? Så att du får lite cirkulation.....
            /Anders26
            720L
            10stPirayer
            1st BlackGhost

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #21
              Du menar att det går slangar runt akvariet som sticker ut lite överallt ?? Jag har tänkt använda en fontänspump och 1-2 ytterfilter.

              Kommentar

              • Texasboy
                • September 2003
                • 74

                #22
                Tanken var så....men det funkar säkert med en fontänspump också....

                Men skulle kanske se bra ut om man skulle blåsa in lite luft i rören också på några ställen.....
                /Anders26
                720L
                10stPirayer
                1st BlackGhost

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #23
                  Jag hade nog inte valt att gjuta in slangar i betongen. skulle en slang börja läcka så... Betong är ju inte vattentätt!

                  10cm frigolit? Till vaddå? Isolering?

                  Har du kollat in http://www.discusklubben.se/Artiklar/Ronny/akvariebygge.htm
                  Där borde finnas massa matnyttigt för Dig/er.

                  Nackdelen med Betong är ju vikten. Har ni inte funderat på plywood?
                  http://www.momo.nu/thomas/akvarium/_ej_uppdaterad_index.html
                  http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/frankpanis3000.htm

                  Du undrade innan om dammfolie. Klart man kan använda det, det jobbiga blir bara att få det tätt mot den sidan där du tänker ha rutorna, men det finns säkert lösningar för det oxå.. =))

                  Lycka till!!

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #24
                    Kolla hur de gör med betongcisterner för dricksvatten (vattentorn) på www.epotex.se eller maila deras otroligt hjälpsamma kundservice och fråga hur de tycker du ska göra. Du behöver nog flera skikt med primer, armering och ytskikt. Billiga modellen är att göra som med båtar, polyesterplast och glasfiberduk. Om du är osäker på kemikalierester från härdaren till polyesterplast kan du toppa med epoxygolvlack/akvarielack. Problemet kan väl vara om polyestern inte fäster mot betongen om det inte finns nån lämplig primer.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • Mazi
                      • January 2004
                      • 868

                      #25
                      Frigoliten är till för att isolera. I det rummet är det ca 10 grader på sommaren som varmast. Ingen fara med vikten. Det är en källare som står mitt på marken.

                      Jag har läst artiklen på DiscusKlubben. Det var där vi fick idén =)

                      Det där med damfolie - vi har en lösning. Lite svår att förklara. Vi ska liksom klämma dammfoliet med plåtar Sen kommer rutorna innanför och vilar på plåtarna. Och så silikonar vi rutan så att inte järtet är i vatten. Nån som fattar ? Men jag tror jag skippar dammfolie.

                      Tack för hjälpen AndreasN.

                      Kommentar

                      • Mazi
                        • January 2004
                        • 868

                        #26
                        Tror ni det skulle funka bra med värmeslingor i betongen ?

                        Kommentar

                        • Danny_C
                          • November 2002
                          • 787

                          #27
                          Kanske är smartare o köra dem i sanden, i betongen värmer dom nog inte märkbart
                          -------------------------

                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

                          Kommentar

                          • Mazi
                            • January 2004
                            • 868

                            #28
                            Jaja. Att värma upp vattnet med doppvärmare skulle kosta alldeles för mycket. Ska prata med Palle (han som hjälper mig). Annars får vi komma på nåt annat sätt.
                            Vet ni nåt bra sätt att värma upp 4000 Liter vatten ?

                            Kommentar

                            • zazoo
                              • April 2004
                              • 33

                              #29
                              Det här står i artikeln Form och placering på zoopet.com:
                              Följande glastjocklekar rekommenderas:
                              höjd 30 cm – min. 4 mm,
                              höjd 40 cm – min. 6 mm,
                              höjd 50 cm – min. 8 mm,
                              höjd 60 cm – min. 10 mm
                              höjd 70 cm – min. 12 mm
                              // David

                              Kommentar

                              • Mazi
                                • January 2004
                                • 868

                                #30
                                Jag har redan bestämt mig för glastjocklek ! Det är över 5 st som har skrivit om gastjocklekar ! Det är inte det jag bryr mig om nu !!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...