Mittstaget gick av...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    • January 2003
    • 67

    Mittstaget gick av...

    Mittstaget på mitt Juwelakvarium 240 liter har lossnat på ena långsidan. Jag tappade ur hälften av vattnet och fäste mittstaget vid långsidan med silicon för några dagar sedan. Men nu när jag ska fylla på vatten, så känner jag mig skeptisk. Kommer det att hålla? Jag kommer ju inte att se om mittstaget lossnar från kanten eftersom jag lade så mycket silicon runt fästet att det inte kommer att synas om det glipar.

    Kanske det är bättre att jag tömmer akvariet helt och lämnar in det till någon som kan laga det. Vart isåfall ska jag vända mig? Jag bor i Örebro.
    Mvh
    //AnnKristin
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Fyll på lite åt gången och mät om det buktar.
    Kan ju iofs släppa efter ett tag.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • ake
      • January 2003
      • 67

      #3
      Hmmm...det där du skrev att det skulle kunna släppa efter ett tag, fick mig att bestämma mig för att inte fylla på vatten igen. Jag måste ha en permanent och säker lösning. Att oroa sig för att en olycka ska hända är ju ingen akvarists dröm.

      Jag har bestämmt mig för nu att borra två hål på båda långsidorna i ramen (som är av plast, kanske även aluminium), som är ovanför glaset och sätta fast två rostfria stag emellan. Dessa skruvar jag fast i ramen så att den håller ihop glaset som är under.

      Jag hoppas och tror att det blir en säker lösning.

      Mvh
      //AnnKristin

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Är ramen i plast är det nog inte mycket att fästa stag i.
        Bättre då att se till att limmningen av ett ordentligt glasstag blir ordentilgt utförd, och då är det inte mängden silicon som är avgörande.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • nof
          • February 2004
          • 121

          #5
          Juwel använder plasstag som är fästa i just plastramen (på mitt RIO 400 i allafall). Jag tror att du kan limma ihop det med ett epoxilim och någon lämplig förstärkning.

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Är staget limmat från början eller är ramen och staget gjutet i ett stycke från början ?
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Peter1904
              • February 2003
              • 1079

              #7
              Stagen hakas i underifrån i ramen. Staget är fastlimmat för att inte kunna haka ur av sig själv. Jag har haft loss staget på mitt och när jag satte tillbaka det så skrapade jag rent kontaktytorna (på staget och ramen) och smetade sedan på lite superlim på ytorna innan jag snäppte fast staget.

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Kan staget finnas som reservdel ?
                Tror fortfarande att det blir svårt att få till en fungerande limmfog, men är kanske pessimistisk
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Peter1904
                  • February 2003
                  • 1079

                  #9
                  Jag har läst på något forum om någon som "lyckades" bryta av staget när han försökte få loss det och han kontaktade Juwel som skickade ett nytt (tom utan kostnad har jag för mig).

                  Staget knäpps fast i ramen så limfogen har endast som uppgift att förhindra att staget hoppar ur sitt läge (tex om du råkar lägga armen på det e.d.).

                  Kommentar

                  • ake
                    • January 2003
                    • 67

                    #10
                    Ojdå...kanske har mittstaget bara lossnat och jag hade bara behövt fästa dit det igen. Det kanske inte alls behövs göras någon räddningsinsats.

                    Jag ska åka bort nu över helgen, men på måndag så ska jag försöka att skrapa bort allt silicon och se om jag kan fästa dit staget igen. Annars så får jag försöka att få tag på ett nytt hos återförsäljaren.

                    Kan jag skrapa bort siliconet med en vass kniv?

                    Tack så mycket för all hjälp. Vilken tur att Zoopet finns.:-)

                    Mvh
                    //AnnKristin

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Ibland har man faktiskt tur också, så vi får hålla tummarna att det staget bara petats ur sitt läge
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      • ake
                        • January 2003
                        • 67

                        #12
                        Nej, jag hade otur. Jag har petat bort allt silicon och det visade sig att mittstaget var av.;-(

                        Jag ska kolla om det går att få tag på något mittstag hos någon grossist.

                        Jag har också beställt två hemmagjorda mittstag som man kan sätta fast genom att borra hål i ramen. Jag bad att få dem i rostfritt stål. Men nu visade det sig att de blev gjorda i mässing! Jag vet inte om jag törs använda mässing i ett akvarium, även om det inte ligger i vattnet. Det är ju en blandning av koppar och någon mer metall (vilken?). Kan jag använda dem eller ska jag beställa nya i rostfritt?

                        Mvh
                        //AnnKristin

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          #13
                          Räcker det inte med att limma dit ett glasstag då ?
                          Det funkar på helglasakvarier, så varför skulle det inte funka här.
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          • Peter1904
                            • February 2003
                            • 1079

                            #14
                            Maila service@juwel-aquarium.de och hör ifall dom kan skicka ett nytt stag.

                            Kommentar

                            • ake
                              • January 2003
                              • 67

                              #15
                              Tack Peter för förslaget. Jag mailade Juwel i Danmark, de föreslog att jag kontaktade Gibbons och de hänvisade mig till en återförsäljare som kunde beställa via dem. Så nu ordnar det upp sig. Får jag problem igen så blir det ett glasstag.
                              Mvh
                              //AnnKristin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...