detaljfråga om omlimmning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    detaljfråga om omlimmning

    Jag började skära bort silikon på ett helglaskar igår för att limma om det. Det allra flesta säger att det räcker gott med att ta bort fogen och lämna det mellan glasen, så det är vad jag tänker göra..

    Jag märkte att när man skär bort det är det ju ganske lurigt att hålla sig från silikonet mellan glaset. Det kan väl inte vara bra om man skär genom det? Frågar här nu innan jag fortsätter...

    Några tips på hur man undviker detta?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Var stadig på hand, det är det enda sättet. Om du skulle få bort lite av silikonet mellan glasen så är det ingen fara, det ersätter du näör du limmar om. Det viktigaste är att glasen fortfarande sitter ihop så att du slipper att göra om allt från början.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Zaphi
      • November 2003
      • 724

      #3
      Ah, jo, om man får loss en "bit" är det ju ok, men risken är att man lixom gör en smal skåra där det nya silikonet kanske inte slinker in... Men, jag får väl vara försiktig, har inte gjort bort mig än iallafall..
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Sn3jk
        • April 2004
        • 87

        #4
        Hejsan vill först bara säga att jag e ny här på forumet, tycker detta verkar utomordentligt om man har intresse av akvarie

        Till min sak så har jag ett 200l helglas sen tag tbx, som i förrgår började läcka lite grann fram i nerkant. Det bara började droppa lite.. Så jag funderade på om man bara skulle försöka laga just där läckan var, siliconet som var på kändes fräsht. Men jag tycket det var lika bra att skära isär hela akvariet och göra om allt från början, menar när man ändå håller på så är det ju lika bra att göra det riktigt.. så vet man ju oxå (förhoppningsvis) att det håller ett bra tag framöver

        Sen undrar jag hur länge det ev måste stå innan man kan fylla det efter limningen och börja använda det igen? Det har stått nu i 2dagar räcker det? Skall nämnas att det är claes ohlsons silicon jag använt.. för akvarie då

        Ps: förlåt fall jag "snodde" tråden lite grann dvs.

        Och hoppas det går bra med lagningen av ditt akvarie allafall

        //S
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Hej Sn3jk och välkommen till zoopet! Här lär du lära dig en hel del nytt, och träffa en hel del trevliga människor

          Till din fråga;

          Har för mig att det står på tuben hur lång tid det tar för det att härda, brukar vara 1-2mm/dygn. Om jag var du skulle jag vänta iaf 3-4 dagar och sedan skölja ur akvariet noggrannt innan det vattenfylls.

          Lycka till!

          Mvh. Martin
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • Sn3jk
            • April 2004
            • 87

            #6
            Tackar och tack för svar.. hm o det är ju inte så tjock fog jag lagt på det direkt, tänkte börja använda det idag faktiskt. Tänkte att de borde torkat redan efter ca 2dygn. Men e ju svårt det där.. kanske vore bäst att vänta nån dag till för att vara helt säker, lite onödigt att chansa och det kanske går åt pipan.. aja får se hur man gör då.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

            Kommentar

            • Sn3jk
              • April 2004
              • 87

              #7
              Fyllde karet och stoppade i fiskarna igår kväll allafall.. Verkar funka bra, fiskarna simmar änsålänge -s- och inget läckage
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

              Kommentar

              Arbetssätt...