Släppa in luft i filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishy
    • February 2004
    • 53

    Släppa in luft i filtret?

    Undrar bara om jag borde använda mig av luftventilen (och ha den över ytan) på mitt fluval innerfilter? Det låter mer och utsprutet blandas med luftbubblor, men mår fiskarna bättre av det? Hur gör ni?

    Mvh

    Micke
    VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
    Labidocramis "Golden"
    Tramitochromis intermedius
    Glasmalar
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    För fiskarna spelar det absolut ingen roll.
    Syresättningen av vattnet får man genom att ytan rör sig.
    Bubblorna är endast skönhets/fulhets grej.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Fishy
      • February 2004
      • 53

      #3
      Tack

      Precis det svar jag hoppades på. Det är enligt mig fult och låter dessutom, så nu stängs det.
      VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
      Labidocramis "Golden"
      Tramitochromis intermedius
      Glasmalar

      Kommentar

      • soh2saka
        • February 2004
        • 141

        #4
        Jag använder inte heller mitt luftintag till Tetratec som jag har. Håller helt med dig att det låter för mycket. Eftersom akvariet står bredvid sängen är det trevligare om det är så tyst som möjligt.

        //Karin
        152 L:
        2 Platy
        2 Fantomtetra
        2 Scalare
        1 Eldstjärt
        3 Ancistrusmal

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Heeke syre sättningen blir deffenetivt bättre med luftintaget.

          Men oftast så är det totalt onödigt att använda den eftersom det som blir av ytrörelsen räcker.
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen skickat av jorgen41
            Heeke syre sättningen blir deffenetivt bättre med luftintaget.
            håller med första versione alltså
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ja, en liten oväsentlig fråga, om vattnet är varmare än luften i rummet, då stiger den uppvärmda luften mellan täckglas och vatten upp ur akvariet, finns det då inte en risk att syrehalten blir lägre än om en slang på pumpens luftintag drar ner luft i akvariet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Kramfors: Nej, för den luften som går ur akvariumet måste ju ersättas med annan luft (dvs luft utifrån karet, annars blir det ju ett vakum, och man skulle få problem att lyfta täckglaset). Och den "nya" luften har då mer syre än den luft som ventileras ut (den "gamla" luften har ju gett syre till vattnet).

                Tillskottet av syre från luftbubblorna är minimal jämfört med den syretillförsel som kommer från den luft som är i kontakt med ytvattnet. Detta beror på kontaktytans storlek mellan vattnet och luften (bubblornas yta är liten). Därför vill man omsätta så mycket vatten som möjligt vid ytan, för att höja syrehalten.

                Av detta drar man då slutsattsen att bubblorna är mer dekoration än syregivare (förutom den effekten de får av att röra vattnet mot ytan, där vattnet syresätts).
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Kid
                  • February 2004
                  • 183

                  #9
                  Av min erfarenhet tycker jag att det blir mycket bättre syresättning i vattnet om man har bubblorna på! Fiskarna andas lite snabbare om jag har stängt av bubblorna över natten.

                  Om syresättningen sen beror på att det kommer mer ny luft till akvariet eller om luftbubblorna syresätter vattnet mer vet jag inte riktigt.
                  Men visst blir det mer rörelse på ytan med bubblorna! Ytan får ju oxå liksom en större area att ta upp syre med.
                  Och att det kommer ner nytt luft är bara bra.

                  Men visst håller jag med om att det är lite störande om man ska lyssna på bubblorna hela tiden, fast det unnar jag fiskarna då de mår bättre av dem.

                  mvh
                  /Kid

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    jackson du glömmer luftutbytet, genom att tillföra luft utifrån under glaset så är den luften mer syramättad än om inget luftutbyte sker.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Annika
                      • January 2002
                      • 2518

                      #11
                      Har i mitt Juwelakvarium provat att ha luftbubblorna både på och av (testperiod av 2 veckor på, 2 veckor av). Kan inte se någon som helst skillnad på fiskarnas beteende i de två olika fallen så jag täppte till luftintaget för att slippa oväsendet.

                      I akvariet simmar bla Argus som kräver ett syrerikt vatten.

                      //Annika

                      Kommentar

                      • sagen
                        • November 2003
                        • 29

                        #12
                        Jag har en Eheim aquaball som fungerade perfekt tills slanget till luftintaget bröts av. Då började fiskarna kippa. Nu har jag lyft upp filtret så att luftintaget är över ytan.
                        Och se! Fiskarna mår bättre.

                        Detta gör mig lite förvirrad med tanke på vad som sägs om syretillsättning i vattnet.
                        /adam
                        360 liter, N livingstonii, johanni, socolofi (även albino).

                        Kommentar

                        • Annika
                          • January 2002
                          • 2518

                          #13
                          När du lyfte upp filtret så blev förmodligen vattenytan mera omrörd av utblåset.

                          //Annika

                          Kommentar

                          • sagen
                            • November 2003
                            • 29

                            #14
                            Så är det nog. Fast jag skulle vilja att den lät mindre. Fortsätter väl att experimentera med inställning av munstycket.
                            /adam
                            360 liter, N livingstonii, johanni, socolofi (även albino).

                            Kommentar

                            • perl
                              • April 2004
                              • 56

                              #15
                              Ett tips om man vill tillföra luft utan att det låter, är att sätta en syresten (en sån som i normala fall ligger på botten och blåser ut bubblor från en luftpump )på en bit slang och sätta slangen på luft intaget på innerfiltret den fungerar då som ljuddämpare, låter det ändå för mycket sätt en ventil på slangen också, ett sånt T kors med skruv på.
                              "Man bör tänka på vad man gör, så man inte gör som man tänker"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...