Tur eller brukar det gå såhär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Tur eller brukar det gå såhär?

    För ett par sekunder sedan hände något som aldrig någonsin borde få hända..jag försökte att flytta på min 1meter långa ljusramp..och så hände det - ljusrampen åkte rakt ner i vattnet. Jag skrek av ren förskräckelse - ja,man har ju sett vad som händer med människor som råkar ha kontakt med vatten där elapparater faller i (när dessa är på). De får alltså en rätt kraftig stöt.

    Jag fick inget stöt och nu undrar jag om detta var ren tur eller om Ljusramperna är byggda på det sättet att de ska tåla blötläggning. Alltså bör jag ha lärt mig en läxa och vara tacksam att allt gick bra?

    //En som precis befunnit sig i livsfara.. =0
    "..Just keep on swimming.."
  • Groover
    • March 2004
    • 82

    #2
    Vad har du för ljusramp? Jag såg nån i en online butik som tydligen var helt vattentät. Fast jag tror inte det är någon bra ide att ha dom under vatten iaf
    Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179014

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      Anse det som tur.... Även om modernare ramper är lite tätare än äldre pga nya typer av håller o liknande. Men blötläggning är inte att rekommendera, ändå. Se till att du låter rampen torka ut ordentligt innan du kopplar in den igen så ingen fukt letar sig in till strömförande delar.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        ia2004: jag har gjort samma grej. Du får ingen stöt (eller iaf ingen stark stöt) så länge du inte är jordad - golvet leder helt enkelt ström väldigt dåligt, så väldigt lite elektricitet flyter igenom dig.
        Hade du haft ena handen på elementet och den andra i akvariet däremot, då kunde det gått illa.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

          #5
          Jag har haft ner både en lysrörsramp och en glödlampsramp i vatnet utan att få stötar eller att fiskar dött. Men man får ju panik, å fattar inte att det bästa är att dra ut sladden... när det händer
          / Patrik /

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Har lyckats krossa ett glödlampa från rampen mot ett hörne av akvariet en gång.. Fick leta glödlampsbitar i karet sen..

            Kommentar

            • Abbe
              • April 2004
              • 60

              #7
              Skaffa jordfelsbrytare kan vara ett bra tips. Köpte 2st igår på Clas Ohlson för 79:- st. Kan vara en billig livförsäkring.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                För att ni klantskallar inte ska känna er ensamma så kliver jag väl in i sällskapet.

                Första gången tappade jag ner en glödlampsramp i akvariet. Det var ett 40 l med ett täckglas som bara stödjer på kortändarna... himla vingligt. Både täckglas och ramp åkte ner i vattnet och jag stoppade kvickt ner händerna, plockade upp rampen och började spana efter om fiskarna klarat sig.... innan jag fattade att jag stod och höll i en dyblöt elektrisk apparatur...

                Andra gången hade jag vickat upp en lysrörslamp mot väggen bakom akvariet...och vips så ramlade den ner.... denna gång hade jag i alla fall vett nog att dra ur kontakten innan jag tog upp rampen...

                Bägge gångerna har ramperna frisknat till helt, efter några dagar på ett element....
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Patrik_Tq
                  • November 2003
                  • 674

                  #9
                  Jag har skickat en bygghalogen ner i karet, fräste på fint men det var av att lampan var varm.
                  Dök ner på golvet och drog ut sladden.
                  Gold? Sånt har jag bara i bilen

                  www.audis3.se

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Som sagt jordfelsbrytare är en billig försäkring.Finns ex 2 varianter här http://www.clasohlson.se en med nollspänningutlösare för 119 och en utan för 79.Den för 119 är nog att föredra eftersom den måste startas manuelt vid spänningsbortfall så slipper man förgifta firrarna om det har varit en längre strömavbrott.Observera att den funkar även om vägguttaget är ojordat.
                    Fredrik

                    Kommentar

                    • Kid
                      • February 2004
                      • 183

                      #11
                      Oj oj oj!! Låter som någon ny Extreme sport!!
                      Och vem säger att akvariehobby är tråkig!! =))
                      Sicka galningar ni (öh, vi) är!!

                      mvh
                      /Kid

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        • November 2002
                        • 1595

                        #12
                        skönt att bo i nybyggt där man har central jordfelsbrytare. kan göra vilka idiotier som helst och klara mig helskinnad, när det gäller EL altså
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Abbe
                          • April 2004
                          • 60

                          #13
                          Ursprungligen skickat av fredrikakesson
                          Som sagt jordfelsbrytare är en billig försäkring.Finns ex 2 varianter här http://www.clasohlson.se en med nollspänningutlösare för 119 och en utan för 79.Den för 119 är nog att föredra eftersom den måste startas manuelt vid spänningsbortfall så slipper man förgifta firrarna om det har varit en längre strömavbrott.Observera att den funkar även om vägguttaget är ojordat.
                          Fredrik
                          Om man bor i Stockholm så är det väldigt sällan strömavbrott som varar längre än 10 min. Då är det inte nödvändigt att starta jordfelsbrytaren manuelt. Då kan det bli andra problem om man är bortrest och den inte startar av sig själv. Själv är jag oftare bortrest än att det är strömavbrott.
                          Men som sagt beror det på var man bor.

                          Kommentar

                          • Diamen
                            • January 2004
                            • 208

                            #14
                            Ursprungligen skickat av ia2004
                            För ett par sekunder sedan hände något som aldrig någonsin borde få hända..jag försökte att flytta på min 1meter långa ljusramp..och så hände det - ljusrampen åkte rakt ner i vattnet. Jag skrek av ren förskräckelse - ja,man har ju sett vad som händer med människor som råkar ha kontakt med vatten där elapparater faller i (när dessa är på). De får alltså en rätt kraftig stöt.

                            Jag fick inget stöt och nu undrar jag om detta var ren tur eller om Ljusramperna är byggda på det sättet att de ska tåla blötläggning. Alltså bör jag ha lärt mig en läxa och vara tacksam att allt gick bra?

                            //En som precis befunnit sig i livsfara.. =0
                            Men har du varit med eller haft ellära, så vet du nog att det kräver både nolla och fas för att ded skall skapa en krets, saknas nå´n av dessa händer ingenting. Var ena sidan i vattnet eller var hela rampen i, var hela rampen i kallar jag det inte tur utan klumpigt. :-)
                            Med vänliga hälsningar

                            Martin, Susanne och Sebastian

                            http://diamen.no-ip.com

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              Prova inte att tappa ned en armatur i saltvatten. Det leder fantastiskt bra..=)
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...