Akvarium som har släppt i fogarna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nashorn
    • October 2003
    • 42

    Akvarium som har släppt i fogarna.

    Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande:

    För något år sen hade jag ett 90-liters akvarium där siliconet släppte i en fog och akvariet började läka. Nu har jag planer på att starta upp karet igen, men då är min fråga; måste man skära upp fogen och limma om eller tror ni att det räcker med att bara silicona om det ordentligt?

    Det var så vitt jag kommer ihåg ingen större läcka, men nu har det ju stått utomhus på en balkong ett tag.
    Jag har möjlighet att kolla upp ifall det läcker innan jag ställer det på sin riktiga plats, men det vore ju bra att veta innan man lägger ner en massa jobb.

    Tacksam för svar!
  • Diamen
    • January 2004
    • 208

    #2
    Jag hade nog försökt att limma akvariet från början. Det är svårt att få tätt om man bygger på en gammal skarv, det måsde vara kliniskt rent runt om dess utom.
    Med vänliga hälsningar

    Martin, Susanne och Sebastian

    http://diamen.no-ip.com

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Jag hade slängt det och köpt ett begagnat på blocket. Det är definitivt inte värt jobbet och en tub silikon när man kan få ett bagagnat 90-liters utan tillbehör för kanske 500 kr.

      Kommentar

      • marcus_swe
        • July 2003
        • 483

        #4
        Självklart skall du inte slänga det som dgglof säger. DEt var något av det dummaste jag hört. Att limam om det tar ca 3 kvällar och är inte allt för svårt. Har själv gjort det.

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #5
          Jag skulle nog kasta det, risken är alltid att det inte blir snyggt om man inte gjort det tidigare.

          //Marcus
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ok, men jag kommer aldrig mer att limma om ett akvarium om man kan köpa ett till vettigt pris. Nu beror det i och för sig på vad det är för sort, jag gav mig väl på helvetet på jorden, nämligen byta ett Marin-akvariums kortsida.

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Att däremot täta läckande akvarium med lite mer silikon kan ju vara värt jobbet, speciellt om man kommer över ett snyggt gammalt kittat akvarium. Det har alltid blivit helt tätt för mig bara genom att skrapa bort löst kitt och tvätta med T-sprit.

              Kommentar

              • nashorn
                • October 2003
                • 42

                #8
                Tackar för svaren!

                Ja, alltså frågan är om det är värt jobbet. Jag får väl fundera på det och sen ta ställning till ifall jag skiter i det och köper ett nytt eller ifall jag orkar mig på jobbet det kan innebära.

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Limma om det såklart.
                  Att skära ner det helt och hållet är inte nödvändigt, ta bara bort det som sitter invändigt, tvätta med aceton och lägg ny silicon i hörnen. Limpistol kan man oftast låna av någon bekant, om man inte har själv. Rakbladsskrapa kostar inte många kronor, silicon går på en 50-lapp, totalt kanske 100-200 kronor, och då har man dessutom fått lite trevligt pyssel ett tag. Självklart blir inte fogen perfekt iom att det är första gången, men så himla svårt är det inte att få till det så det funkar.
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • marcus_swe
                    • July 2003
                    • 483

                    #10
                    Dr. Strange: "risken är alltid att det inte blir snyggt om man inte gjort det tidigare." Hur skall man kunna lära sig det bättre om man inte övar/prövar?

                    Kommentar

                    • sleepy
                      • March 2004
                      • 267

                      #11
                      om man nu inte gör det snyggt så e de la bara o venta tills det torka o skrapa bort det me ett rakblan eller ??
                      ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                      Kommentar

                      Arbetssätt...