akvariemöbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    akvariemöbel

    jag har funderat ett tag på att byta mitt pytte akvarium på 20 l till ett lite större (54 l) utan att det gräver hål i min plånbok (1000 kr max). men det hela håller på att rinna ut i sanden eftersom jag har två problem:

    1. möbel till akvariet. Jag tycker att de allra flesta akvariemöbler är fruktansvärt fula för att inte tala om dyra (men å andra sidan skall de ju klara ett akvaries vikt så det är väl det man betalar för antar jag) Finns det någon som har tips om bra möbler som går att använda, de skall inte vara så djupa och stora (max 1 m brett och 45 cm djupt. Helst i massivt trä och inte dyrt...
    har någon några bra tips på affärer i Lund/Malmö som man kan besöka i sin jagkt på akvarium+snygg möbel??

    2. Hur göra bytet från akvarie A till B smidigast, med tanke på förgiftningsrisk samt att akvariet skall stå på samma plats som det förra?

    kanske naiva frågor, men är man nybörjare så är man! hoppas nån tar sig tid och ger mig råd,

    tacksam,
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • Fija

    #2
    Jag har haft 70 l på en vanlig träbänk och på en byrå.. Det gäller väl att se till att möblerna inte är klena bara.. Jag har en skiva masonit under för att inte skada möbeln.

    Spara vatten från akvariet i hinkar, till 20 l räcker det ju med två hinkar.

    mvh

    Kommentar

    • matzen
      • February 2004
      • 608

      #3
      När du byter från det mindre till det större använd då gruset från det lilla akvariet i det stora, utan att tvätta det, tillsammans med det nya gruset. Tag gärna också lite filtermassa från det gamla filtret i det nya. Det finns nämligen nyttiga bakterier både i gruset och filtret som tar ganska lång tid att annars bygga upp i ett nystartat akvarium. Lycka till!
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Ett tips är att leta beggat du får oerhört mycket mer för pengarna.Själv köpte jag ett 128 liters komplett med ramp,eheim filter,bakgrund,grus,foderautomat och en algmagnet för 800.Nu va det vissligen av en bekant men ändå.Mitt står på en 70 tals furubänk som jag fick.Slipade bort all gammal lack och la på ny "riktig" båt förnissa.Det blev riktigt snyggt
        Fredrik

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Jag tycker man ska ha tur om man ska få ett riktigt fint akvarium begagnat.. Jag har varit med om både och. Lägger hellre pengarna på ett nytt fint repfritt även om det blir dyrare. 54 l borde ju inte bli sådär jättedyrt. Men det är ju upp till var och en.

          Kommentar

          • Groover
            • March 2004
            • 82

            #6
            Jag köpte mitt 96 liters nytt med pump, lysrör och doppvarmare för 975:- så visst går det att köpa nytt utan att bli helt fattig.
            Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179014

            Kommentar

            • nof
              • February 2004
              • 121

              #7
              En möbel som håller för ett akvarium på 54l behöver inte vara så märkvärdigt. Alla stolar som finns håller tex. Detta akvarium kommer inte att väga mer än 75 Kg. En fullvuxen person väger mellan 50 och 120 Kg och behöver inte tänka så mycket på var han/hon sätter sig! Har du någon möbel som är lagom stor för akvariet så kolla hållfastheten genom att sätta dig på den.

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Zoogiganten utanfør Lomma har sålt kompletta 54-liters paket (utan møbel) før 398:- Ring dit och kolla om de har kvar till det priset.

                Jag har sjælv køpt ett 54-liters dær, och det har jag stående på en blomhylla från Ikea.

                Kommentar

                • jorgen41
                  • December 2002
                  • 2087

                  #9
                  En billig möbel är att köpa en underdel med tex skåp ifrån en bokhylla, funkar skit bra jag har det till mitt 112liters.
                  http://www.aquascapes.webhop.net
                  http://jorgensblog.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • kevlargirl
                    • May 2003
                    • 205

                    #10
                    En ska du tjänar på är att skaffa större än så på en gång (förr eller senare kommer du säkert vilja ha större ändå Tips på möbel är Ikeas Lack-serie som är billiga och bra. Mindre soffbord i olika höjder och färger. Annars säljs endel nya akvarier med tillhörande benställning som kan vara snyffg och praktiskt. Särskilt om man sågar till en plexiglasskiva och sätter mellan benen som en hylla.

                    Kommentar

                    • coony
                      • January 2004
                      • 90

                      #11
                      nu har jag faktiskt hittat ett nytt akvarium på 54 l med en ok möbel för ca 900 kr. tack för alla råd och tips!
                      nu till nästa fråga: jag har förstått att man bör ha något emellan möbeln och akvariets underglasskiva. skulle det funka med ikeas halkskyddsmatta som man lägger i lådor? har en sån rulle hemma nämligen....
                      Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Är det ett helglasakvarium bör man ha ett mjuk skiva mellan glas och underlag, frigolit, liggunderlag eller speciellt specialunderlag
                        Är det ramakvarium är det inte nödvändigt med mjukt underlag.
                        Om du använder frigolit är ett förslag att du sätter någon form av tejp, gaffatejp t.ex. runt kanten så blir skivan mer diskret samt att det skyddar frigoliten från klåfingriga småbarn och andra.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • Nils och Alva
                          • January 2004
                          • 145

                          #13
                          Appropå vikten; vi har ett 250 l kar på en lång hurts-möbel, som förmodligen INTE är en akvariemöbel, och än så länge fungerar det fint.
                          Det jobbiga är att timern till lampan knäpper till lite varje kvart eller nåt, och varje gång tror jag att det är möbeln som ska haverera under akvariets tyngd.... Men det ska nog gå fint... hoppashoppas.
                          Nils och/eller Alva
                          -------------------------
                          250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

                          Kommentar

                          • Ulla
                            • April 2002
                            • 1163

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Nils och Alva
                            Det jobbiga är att timern till lampan knäpper till lite varje kvart eller nåt, och varje gång tror jag att det är möbeln som ska haverera under akvariets tyngd.... Men det ska nog gå fint... hoppashoppas.
                            Jag sov inte så bra heller när jag fyllde upp mitt 560-liters kar som står på en hembyggd akvariemöbel. Träet levde ju om lite första dagarna när all tyngd kom på + träet säkert inte hade torkat helt innan heller. Jag for upp som en jojo varje gång det knakade till under akvariet. Nu är nog bänken så pass stadig att ett mindre folkdanslag skulle kunna dansa hambo på den , men det var lite nervöst i början, inte blev det direkt bättre av att jag sov i samma rum!
                            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                            Kommentar

                            Arbetssätt...