Reverse Osmosis filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • barksten
    • August 2002
    • 76

    Reverse Osmosis filter

    Hej!
    Jag bor i Gävle där vi har ganska hårt vatten. Jag gillar även sydamerikanska fiskar som kommer från mjukt vatten. Problem.

    Jag har funderat på att skaffa någon forma av RO-filter men jag har problem att hitta någon information om något som är lämpligt för akvariebruk.
    Finns det någon som kan tipsa mig?


  • Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

    #2
    Ungefär hur mycket RO vatten behöver du per vecka och ungefär vilken prisklass har du tänkt dig? Har du plats att ha en apparat igång under en längre tid kopplad kontinuerligt till en vattenkran eller behöver du en som producerar RO vattnet snabbt? Det finns olika varianter på RO apparater, de som bara ger ganska lite vatten per tidsintervall (t.ex. 30 liter per dygn) brukar vara hyfsade i pris och de som pruducerar några gånger snabbare är omkring dubbelt så dyra och de som pruducerar mycket snabbt kostar betydligt mer. Det finns många märken och modeller. Själv har jag en RO-apparat från Coralife för att rena vatten som jag använder främst för att ersätta dunstat vatten i mina saltvattensakvarier. Jag brukar köra den var tredje vecka ungefär då jag har den är uppkopplad tills den fyller upp en 100 literstunna och det tar mindre än ett dygn med min apparat när den är kopplad till en vattenkran med högt tryck.

    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~

    Kommentar

    • barksten
      • August 2002
      • 76

      #3
      30 liter per dygn skulle jag klara mig bra på. Vad är det för prisklass på en sådan? Är det hunda, tusen eller tiotusentals kronor vi pratar om??
      Jag har ett behov av ca 50 liter i veckan (Eller en 25 litersdunk på 4 dagar). Får man en sån för 2000:- ??


      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Rek. ca pris på ett Aqua Medic osmosfilter som ger ca 30 liter ligger på ca 2.000. Detta har jag använt själv och det fungerar mycket bra. Aquatic Nature och Dupla osmosmodeller ligger ca. 2 hundralappar lägre.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...