under planering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanhoe
    • March 2024
    • 4

    under planering

    jag är på väg att köpa ett 540 liters akvarium med måtten 150x60x60cm och försöker planera vilka fiskar som jag ska köpa in
    mina favoriter är ju
    1 guppy endler
    2 pansarmal
    3 kampfisk
    4 svärdbärare
    5 ancistrus

    sedan är det lite vanliga räkor som neocaridna och caridina

    kan jag få ihop dem om jag väljer att ta ett ytterfilter och ett strilrör så det inte blir för strömt i akvariet eller bör jag strunta i någon av fiskarna? det var så länge sedan som jag hade akvarium och på den tiden blandade vi vilt (drygt 30 år sedan)

    är osäker på om jag har fisk för alla lager (ytan, botten och mitten) så om det är någon fisk som ni rekommenderar så skriv

    kommer inte ta alla med en gång utan pö om pö bara för att akvariet inte ska bli ansträngt eller hur man nu säger, men det blir nog tidigast i höst då jag måste fixa ordning det med växter och allt först och starta upp det så det blir bra vattenvärden
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #2
    Hej! Vad roligt att du ska starta igång hobbyn igen efter en så lång paus! Jag tror du bör hoppa över kampfisken helt i det karet eftersom de, som jag förstår det, bör gå ensamma eller i ett artakvarium. I vart fall hanarna ger sig typiskt sett på andra fiskar. Kanske satsa på ett större stim av någon sorts tetra istället?

    Kommentar

    • ivanhoe
      • March 2024
      • 4

      #3
      Ok för jag ser ju kampfisken med guppy och liknande fiskar överallt sedan står det såhär på denna sida

      Vill man hålla en hane ihop med andra arter (som inte är likartade) skall akvariet minst vara på 90 cm/120 liter.

      De är ju aldrig ensamma i akvariumena på djuraffärerna och de säger att det går bra så länge man inte ska ha dem med fenätare som barber eller revirfiskar eller fiskar med stora slöjor för då kan kampfiskarna se dem som rivaler

      terror är jag inte så förtjusta idå man ser de röd/blå i varenda akvarium

      visst man ser ju svärdbärare med men jag är mer ute efter den gröna eller kirurgerna inte de mer vanliga sorterna

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        #4
        Ja, det är ju ditt kar så du ska naturligtvis välja fiskar du gillar.

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Hej!
          Vad kul!
          Jag hade tänkt så här..

          Speciellt när du skriver så här:
          sedan är det lite vanliga räkor som neocaridna och caridina
          • neocaridina = basiskt vatten även om de är härdiga
          • caridina = surare vatten där man tar hjälp av sktivt bottensubstrat för att sänka pht.
          Jag hadde tagit reda på vad det vattnet du skall använda har för ph (för att slippa kämpa emot med ph upp eller ner, det håller sällan i längden.)
          Sen hade jag utifrån det valt det ena eller det andra.

          Så se till att arterna "gillar" samma/överlappande ph "range" och detsamma för temperaturen och gh/kh.
          ​​​​
          Så gör man det inte svårare för sig än det behöver vara samt ge bästa förutsättningarna för ett så lyckat resultat som möjligt. ?

          ​​​​​​Lycka till!

          Kommentar

          • ivanhoe
            • March 2024
            • 4

            #6
            oki trodde att de kunde använda samma vatten, men då får jag kolla upp det lite mer, jag försökte kolla mest på samma temperatur och ph, kom på att jag hade räkor för ca 10 år sedan men det gick inte så bra men jag trodde att jag gjorde något fel vid vattenbytena ex att jag bytte för mycket vatten eller något
            hade köpt ett mindre akvarium för att ha räkor och 1 kampfisk i som enligt säljaren var på 30 liter men när jag mätte så var det mer på 19-20 liter så jag får se vad jag ska använda det till (ev till små myror eller något då jag även har det här hemma men det hör ju inte till fiskar, eller om jag gör till ett litet växtakvarium eller något annat)

            Kommentar

            • ivanhoe
              • March 2024
              • 4

              #7
              Valde att starta upp det lilla 20liters akvariet så länge, har varit och köpt lite växter och klarade inte hålla mig från att köpa 6st gula körsbärsräkor så det blir att börja göra ordning lite kranvatten så det blir dugligt för räkorna, just nu kommer de få bo i en liten burk som deras vatten räcker till innan att jag vågar släppa in dem i det nya akvariet
              men längtar tills att jag kan börja starta upp det stora men måste städa upp och ta bort lite hyllor där det ska stå och även bygga en ny bänk/ställning till det

              Kommentar

              Arbetssätt...