Filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    • November 2005
    • 12

    Filtrering

    Hej
    Jag ska starta upp ett 220-litersakvarium och funderar lite angående filtrering. Har ett köpt in ett ytterfilter Oase BioMaster Thermo 600. Förfiltret har den mest grovmaskiga skumplasten och huvudfiltret finmaskigare precis som det ska vara. I huvudfiltrets två första tråg finns Hel-X 13 Biomedia och i de tre följande trågen skumplast 20 PPI (ca 5 cm tjocka) och det sista tråget innehåller skumplast 30 PPI (ca 2 cm tjockt.) Jag funderar på att ta bort Hel-X och istället ha grovmaskig eller medelgrovmaskig skumplast (2 cm) och vadd i första tråget som ytterligare mekanisk rening. Efter det hade jag tänkt ha följande tråg som biologiskt filter med de två första trågen innehållande skumplast 20 PPI eller 30 PPI och de sista med skumplast 30 PPI eller 45 PPI, detta för att successivt öka tillväxtytan för bakterierna. Är jag rätt på det eller är jag helt ute och cyklar? Finns det någon optimal porstorlek på skumplast för biologisk filtrering? Jag har varit inne på ceramiska medium för biologisk filtrering men har kollat runt på nätet där vissa då anser att dessa filtermedium är onödigt dyra, inte effektivare än skumplast och att de kan de förstöra pumparna.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Hej!
    Det är ett stort filter och det kommer ha en överkapacitet vad du än fyller det med (om du inte har mycket stor rovfisk förstås) MEN det mest avgörande för att filtret ska fungera bra är att sätta en filtersvamp på insuget!

    Filter på insuget hindrar filtret från att suga in oäten mat som ligger och ruttnar i filtermassan och även mindre fisk och yngel och eventuella räkor löper ingen risk att sugas in i en dödsfälla och även sand förhindras från att sugas in!
    Filtervadd är det sämsta man kan använda i ett filter för det sätter igen alldeles för fort och du måste hela tiden underhålla filtret och igensatt filtervadd sliter på pumpen.
    Jag har hållt på länge med det här och nåt jag har lärt mig är att ett fungerande akvarium med massa bakterier och organismer ger ett väldigt klart vatten medans ett filter med vadd ofta inte hinner med att jobba undan partiklar för dem uppkommer fortare än pumpen hinner samla in dem och dem tar aldrig slut Så satsa på filtermaterial som kan fungera över lång tid utan att sätta igen

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Jag hade kört med filtermediet som följer med filtret. Ev. ersatt en skumplast med keramisk media och filtervadd med skumplast. Skumplasten har ju den nackdelen att den relativt snabbt blir igensatt och är jobbig att göra ren jmf. med keramisk grövre media. Det verkar inte finnas någon faktabaserad undersökning direkt vad gäller filtermedia, utan det är mer vad var och en tycker. Att keramisk filtermedia skulle skada pumpen har jag aldrig hört, då är det nog alldeles för fint material likt sand?

      Kommentar

      • Lundensis
        • November 2005
        • 12

        #4
        Åheim: Tack för tipsen. Har funderat på att även ha filter på insuget eftersom jag ska ha småfisk. Då går filtervadden bort.

        Kommentar

        • Lundensis
          • November 2005
          • 12

          #5
          Sleeper: Tack även för dina tips. Har du testat Hel-X eller något liknande? Det jag läste om att keramisk filtermedia kan skada pumpen är att, om jag fattat det rätt, den sakta vittrar i sönder vilket skulle utgöra ett slitage på magneten. Det beror säkert också på kvaliteten på mediet. En som heter David Bogert gjorde tester där han jämförde olika filtermedia och fick bäst resultat med skumplast.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Sleeper: Tack även för dina tips. Har du testat Hel-X eller något liknande? Det jag läste om att keramisk filtermedia kan skada pumpen är att, om jag fattat det rätt, den sakta vittrar i sönder vilket skulle utgöra ett slitage på magneten. Det beror säkert också på kvaliteten på mediet. En som heter David Bogert gjorde tester där han jämförde olika filtermedia och fick bäst resultat med skumplast.
            Hel-X är väl det som följer med filtret och det mediet är gjort av något plastmaterial, vilket knappast kan skada pumpen. Sen ifall man använder keramisk filtermedia så kan den följas av ett lager skumplast. Jag tror ifs. att keramiska filtermaterial som ju använts i åratal orsakat slitage hade nog detta varit känt för länge sedan.
            Det finns alltid någon som gör olika "test" och kommer fram till olika saker (hur man nu gör ett sådant test). Många anser t.ex. att Seachem Matrix är det absolut bästa biologiska filtermediet. Men det är nog lätt att överdriva betydelsen av filtermedia, skumplast funkar säkert alldeles utmärkt även om det finns en del nackdelar som sagt.

            Kommentar

            • Lundensis
              • November 2005
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper

              Hel-X är väl det som följer med filtret och det mediet är gjort av något plastmaterial, vilket knappast kan skada pumpen. Sen ifall man använder keramisk filtermedia så kan den följas av ett lager skumplast. Jag tror ifs. att keramiska filtermaterial som ju använts i åratal orsakat slitage hade nog detta varit känt för länge sedan.
              Det finns alltid någon som gör olika "test" och kommer fram till olika saker (hur man nu gör ett sådant test). Många anser t.ex. att Seachem Matrix är det absolut bästa biologiska filtermediet. Men det är nog lätt att överdriva betydelsen av filtermedia, skumplast funkar säkert alldeles utmärkt även om det finns en del nackdelar som sagt.
              Ja, t.ex. Green Aqua som är väldigt kunniga inom akvaristik talar sig varma för Seachem. Jag har tidigare använt mig av skumplast i någon form av dåligt hemmabyggt filter som blev igensatt. Med det jag vet nu inser jag att jag gjorde fel. Min tanke med skumplast, om jag väljer det, är att i början av filtret ha grovmaskig skumplast och sen successivt övergå till allt finmaskigare. Frågan är hur finmaskig skumplast man ska välja utan att det blir för tätt. Man vill att det ska bildas en biofilm i filtermediet men att vattnet också ska kunna passera utan att anstränga pumpen.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Jag tycker ppi 20 är den minsta porstorleken som funkar bra. Går man ner till 30 ppi så sätter den gärna igen och jag har också märkt att de finporigaste svamparna har en annan plastsammansättning och är mer sladdriga och tappar formen fort och de allra finporigaste är gjorda av ett bomullsmaterial och bryts ner med tiden.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Lundensis
                  • November 2005
                  • 12

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag tycker ppi 20 är den minsta porstorleken som funkar bra. Går man ner till 30 ppi så sätter den gärna igen och jag har också märkt att de finporigaste svamparna har en annan plastsammansättning och är mer sladdriga och tappar formen fort och de allra finporigaste är gjorda av ett bomullsmaterial och bryts ner med tiden.
                  Tack för tipset. Verkligen bra att känna till.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...