CO2 - att tänka på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rio180
    • January 2024
    • 25

    CO2 - att tänka på

    Hej,

    Är sugen på att köpa en CO2 anläggning till vårt akvarium. Vilka märken ska jag kika efter som är beprövade och är det något speciellt att tänka på?

    ?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Godhem zoo har ju bra grejor för enklare CO2-system, dom är också hjälpsamma med råd osv. Till mindre kar är Sodastream-tuber praktiska kan man tänka på, i.o.m. att det är enkelt att byta ut tuberna när dom är tomma eftersom dessa säljs lite varstans.
    Billiga högkvalitets CO2 system från ADA, Oxyturbo mm. Glas diffusorer, inline mm. CO2 det för alla storlekar.

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 135

      #3
      Godhems zoo är bra början, håller med. Jag köpte ett set för Sodastream till mitt 225 liters, de skickar med bra instruktioner. En flaska räckte ca tre månader. Sen hittade jag ett begagnat system med 5kg konverterad brandsläckare och flyttade Sodastream till räkakvariet. Där har flaskan räckt i drygt två år hittills Och i det stora har jag kört drygt två år också.

      Kommentar

      • Rio180
        • January 2024
        • 25

        #4
        Tack för era svar! Nu har jag inte haft tid att prata med godhems zoo. Men innehåller deras kit solenoid och mätare så man ser när tub behöver fyllas på?

        Kommentar

        • Rio180
          • January 2024
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av snikke
          Godhems zoo är bra början, håller med. Jag köpte ett set för Sodastream till mitt 225 liters, de skickar med bra instruktioner. En flaska räckte ca tre månader. Sen hittade jag ett begagnat system med 5kg konverterad brandsläckare och flyttade Sodastream till räkakvariet. Där har flaskan räckt i drygt två år hittills Och i det stora har jag kört drygt två år också.
          Hur är det med att köpa begagnat CO2 kit, vad ska man hålla utkik efter? Har sett en del annonser på blocket som känns lockande, tycker man verkar få rätt mycket för pengarna. (Dock med begränsad kunskap kring ämnet i beaktande ?)

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Bara att välja en regulator med två klockor, en visar arbetstryck och en trycket i tuben som alltså visar när CO2 börjar ta slut.

            Kommentar

            • Rio180
              • January 2024
              • 25

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Bara att välja en regulator med två klockor, en visar arbetstryck och en trycket i tuben som alltså visar när CO2 börjar ta slut.
              Ok så det ingår inte i kitet de säljer?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Jo, det går att välja. T.ex. i det kitet som också funkar till Sodastream-tub.
                Regulatorer av proffskvalitet, enkla startkit med allt du behöver.

                Kommentar

                Arbetssätt...