UV-C Montaget.... Var?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    UV-C Montaget.... Var?!

    Hej,

    HUR tänker forumet angående var i loopen man borde sätta UV-Lampan ?? Det är såklart en Eheim så den monteras på ytterfiltrens slang.

    Jag har idag en EFTER filtren. Och Av oförklarlig ? , anledning ska jag montera en till och enklast vore att göra det på Utsugets slang....

    För o nackdelar med det ?

    Mvh Daniel
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    En nackdel är att den blir snabbare smutsig ifall den sitter på utsugets slang. Sen kan man fundera på behovet av UV-C.

    Kommentar

    • ArtbyRyman

      • April 2014
      • 53

      #3
      Ja, d e ju så jag tänker också. Får väl se om jag tar mig omaket att seriekoppla dem.

      För mig är annars behovet obestridet.
      Kan ha tänt hela dagarna o får ändå inte alger redan idag. 0930 - 2130. Uppgång o nedgång inräknat.

      Men att ha två är för att försöka minska Bakterietrycket utan tillsatser.

      Flödet påverkas minimalt med Reflex Uv modell.

      Svar:
      Eheim 1 :
      " I would not recommend using a UVC clarifier in the outlet, as too much flow is lost and the noise level increases. In the inlet, you have the disadvantage that the reeflexUV gets very dirty and thus impairs efficiency. However, this is not too bad if you keep cleaning the appliance.
      The best solution would therefore be to install a separate circuit in which you then pump the water through the UVC clarifier using a feed pump."

      Eheim 2
      "
      Hi Daniel,
      The UV must always be installed after filter. This allows the UV to perform more efficiently as only clean water is passing through."
      Senast redigerad av ArtbyRyman; 03 January 2024, 14:46.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Om jag fick behovet av uvc så skulle jag uteslutande köra det med en separat pump med ett anpassat lägre flöde för maximal effekt.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ArtbyRyman

          • April 2014
          • 53

          #5
          Intressant. =)

          Jag ställer ju flödet på mina filter redan idag.

          Kommentar

          Arbetssätt...