Uppstart 450L av föredetta akvarist - belysning, bottensubstrat mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceeson
    • November 2019
    • 8

    Uppstart 450L av föredetta akvarist - belysning, bottensubstrat mm

    Hej alla.

    Jag har fått tag i ett 450L (150x50x60) begagnat akvarium som jag tänker starta upp med sydamerikansk inriktning. Jag har haft en hel del akvarium under mitt liv, både söt och salt, men inser nu att det hänt en hel del på marknaden sedan sist och tänker att detta måste ju vara rätt forum att ställa sina frågor då inte alltid kunskapen finns i butikerna..!

    BOTTEN - Förut har jag alltid bara haft sand i botten, men ser nu att många använder ngt sorts substrat under sanden för att växterna inte ska ruttna (vilket alltid hände för mig tidigare...). Vad ska jag ha för substrat i botten ifall jag ska lägga finare sand på toppen (till bl a Corydoras och Fjärilsciklider)? Jag tänker att sanden sjunker till botten ifall substratet är för storkornigt.

    BELYSNING - Tips på LED-armatur som går att montera under heltäckande ramp. Jag vill att växterna ska överleva, men tanken är inte att ha ett "djungelakvarium". Jag vill gärna ha en dimbar armatur som även ger månljus.

    Tacksam för svar.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Det kan vara en idé att ha soil där man tänkt sig växter (oftast i bakkant och mitten) sedan finare sand i framkant. Annars finns det långtidsverkande näringssubstrat för växterna att lägga i ett tunnare lager under sanden. För fin sand i hela akvariet och i tjockare lager kan dock vara lite lurigt ifall det blir för kompakt. Alternativ till belysning kan vara Juwel Helialux som går att styra.

    Kommentar

    • larsonandy
      • October 2023
      • 52

      #3
      Om du inte har något emot youtube och engelska, kolla in denna video: https://youtu.be/QUmCpVA_V2A?si=Cgp1lheQ3NMUl-4q

      Kommentar

      • Ceeson
        • November 2019
        • 8

        #4
        Ursprungligen postat av larsonandy
        Om du inte har något emot youtube och engelska, kolla in denna video: https://youtu.be/QUmCpVA_V2A?si=Cgp1lheQ3NMUl-4q
        Väldigt intressant! Vågar man köpa jord? Lite svårt att fixa utifrån för tillfället pga 40cm snö och tjäle…

        Kommentar

        • Ceeson
          • November 2019
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Det kan vara en idé att ha soil där man tänkt sig växter (oftast i bakkant och mitten) sedan finare sand i framkant. Annars finns det långtidsverkande näringssubstrat för växterna att lägga i ett tunnare lager under sanden. För fin sand i hela akvariet och i tjockare lager kan dock vara lite lurigt ifall det blir för kompakt. Alternativ till belysning kan vara Juwel Helialux som går att styra.
          Det är just det där med tjockare lager som jag antar är problemet. När du skriver soil, menar du då det som man köper i butiker och inte jord..?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ursprungligen postat av Ceeson

            Det är just det där med tjockare lager som jag antar är problemet. När du skriver soil, menar du då det som man köper i butiker och inte jord..?
            Jo, tjockare lager med väldigt fin sand kan ge problem. Samtidigt behövs ett tillräckligt tjockt lager med substrat för växternas skall kunna rota sig och sprida sina rötter. När det gäller soil tänker jag på "soil" gjord för akvariebruk. Soil är nog det bästa alternativet ifall man ser till växternas behov etc. Men även alternativet med näringssubstrat under sand funkar bra. Men fraktionen på sandkornen bör nog inte vara mindre än 1mm.
            Stort urval av Bottensubstrat på HORNBACH.se. Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Jag har faktiskt bara haft problem en gång där rötter och gruset blev svart... det var nästan 20 år sen och jag hade engelskt sjögrus (det fulaste jag vet förövrigt) Sen dess har jag kört fin sand och ner till 0,3 mm och aldrig stött på problemet igen. Jag har en teori som går ut på att ALDRIG röra substratet på djupet så att man rubbar den miljö som byggs upp i substratet! Slamsuger man eller rör runt substratet så raseras hela den biologiska strukturen som gör att att det fungerar och ger näring till växterna och börjar du röra runt substratet så vänder du ner ämnen som ännu inte är mogna att kapslas in i substratet och du får problem!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13133

                #8
                Jag har ingenting under min sand men vill du ha nått extra så är väl ett tunnt lager vanlig jord (eng. soil) interssant tycker jag!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Vill man experimentera så finns alternativ till jord. Är väl tänkt för trädgårdsdamm och inte lika optimalt som näringssubstrat avsett för akvarium, det innehåller förmodligen för mycket kväve. Men har man en del erfarenhet och har lite koll så kan det säkert fungera. Frågan är hur det står sig över tid.
                  Beställ Vattenväxtjord RÖLUNDA 10L på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.

                  Kommentar

                  • Ceeson
                    • November 2019
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag har faktiskt bara haft problem en gång där rötter och gruset blev svart... det var nästan 20 år sen och jag hade engelskt sjögrus (det fulaste jag vet förövrigt) Sen dess har jag kört fin sand och ner till 0,3 mm och aldrig stött på problemet igen. Jag har en teori som går ut på att ALDRIG röra substratet på djupet så att man rubbar den miljö som byggs upp i substratet! Slamsuger man eller rör runt substratet så raseras hela den biologiska strukturen som gör att att det fungerar och ger näring till växterna och börjar du röra runt substratet så vänder du ner ämnen som ännu inte är mogna att kapslas in i substratet och du får problem!
                    Hm, det är just så du beskriver att man inte ska göra som jag tidigare har gjort... Slamsuger du aldrig botten över huvud taget eller bara lite försiktigt på ytan?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ceeson

                      Hm, det är just så du beskriver att man inte ska göra som jag tidigare har gjort... Slamsuger du aldrig botten över huvud taget eller bara lite försiktigt på ytan?
                      Hej! Jag Rör den aldrig överhuvudtaget och i min typ av "naturlig" inredning (alltså ingen avancerad scape med gräsmatta eller stora tomma bottenytor) så gör sig ett lager av mulm väldigt bra och det ser ut som en jordbotten delvis I ett annat kar har jag två arter av pansarmal och där finns inget alls på ytan av sanden för malarna håller den helt ren genom sitt konstanta bökande, men dem bökar bara i toppskiktet så ingen bilogisk skada sker. Mina bottnar har varit i stort sett orörda i 12 år, jag flyttade ett av karen för nått år sen men jag lät sanden ligga kvar.
                      Senast redigerad av åheim; 31 December 2023, 11:51.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...