Bottenrengöring.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardN
    • April 2020
    • 83

    Bottenrengöring.

    Jo det här med rengöring..
    Jag har genom åren mestadels använt olika dåliga hävertar.
    Förutom att de är så dåliga när det gäller funktion, smidighet och täthet., så blir det väldigt mycket vatten som kasseras.
    Finns det inget bättre än dessa hävertar?
    Jag funderar på om man skulle bygga något av ett externt filter.
    Dels blir det ett jämnt sug och vattnet kan pumpas tillbaka direkt.
    Men då måste jag försöka hitta något lämpligt sugrör med grovsil mm, dvs en del pyssel.

    Hur gör ni andra?
    Några ideer?
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    ja jag rör inte mina bottnar för där byggs det upp en mycket kraftig biologisk mångfald och microfauna och då förstör jag den om jag drar runt med en slamsug och skövlar hela botten. Har man en mångfald av bakterier och andra microorganismer så hjälper dem till att eliminera eventuella patogena bakterier och även parasiter. Motsatsen till mångfald är att ha en monokultur och då kan man tex snabbt få ett utbrott av parasiter för det finns ingen konkurrens. Jag har faktiskt inte bottensugit på 12 år och det funkar väldigt bra!

    Men har du ett ytterfilter över så lär det ju funka bra om du fyller den med filtervadd och använder insuget som slamsug. Vet att folk har använt toppen på en petflaska som munstycke.
    Senast redigerad av åheim; 28 October 2023, 00:06.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Använder slang till golvbrunn vid delvattenbyte för att suga upp ev. bladrester etc. på botten och inredning i samband med trimning av växter, rengöring av glas mm. Byter ca. 50% av vattnet varje vecka och fyller på med slang direkt från kran.

      Kommentar

      • RickardN
        • April 2020
        • 83

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        ja jag rör inte mina bottnar för där byggs det upp en mycket kraftig biologisk mångfald och microfauna och då förstör jag den om jag drar runt med en slamsug och skövlar hela botten. Har man en mångfald av bakterier och andra microorganismer så hjälper dem till att eliminera eventuella patogena bakterier och även parasiter. Motsatsen till mångfald är att ha en monokultur och då kan man tex snabbt få ett utbrott av parasiter för det finns ingen konkurrens. Jag har faktiskt inte bottensugit på 12 år och det funkar väldigt bra!

        Men har du ett ytterfilter över så lär det ju funka bra om du fyller den med filtervadd och använder insuget som slamsug. Vet att folk har använt toppen på en petflaska som munstycke.
        Jo det är ju vettigt, men man vill ju inte ha för mycket liggandes.
        Det blir som drivor bla i hörnen och precis under insuget till ordinarie filter.

        Smart ide med en PET-flaska!

        Kommentar

        • RickardN
          • April 2020
          • 83

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Använder slang till golvbrunn vid delvattenbyte för att suga upp ev. bladrester etc. på botten och inredning i samband med trimning av växter, rengöring av glas mm. Byter ca. 50% av vattnet varje vecka och fyller på med slang direkt från kran.
          När jag har gjort större byten/tömningar tar jag trädgårdsslangen och leder ut i trädgården, funkar kanon.
          Men det går ju åt mycket vatten..

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Finns en manick från Eheim som kan funka ifall man kanske har begränsad tillgång till vatten.
            Eheim Quick Vac Pro - Batteridriven slamsugare - CyberZoo

            Kommentar

            Arbetssätt...