Uppgradera Juwel eccoflow 1000

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    Uppgradera Juwel eccoflow 1000

    En undran, skall uppgradera min pump i mitt Juwel Rio 350 akvarium. Det sitter en pump på 1000L/h nu och vill uppgradera till 1500. Min undran är måste jag köpa ett helt nytt pumphuvud eller räcker det med att bara köpa impellern för 1500L pumpen och stoppa i mitt nuvarande pumphuvid?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Effekten är ju olika !000l/h 8W jmf. med 1500l/h 24W, så man får byta pump som jag ser det.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      På de äldre jwelfiltren så var det hydor som tillverkade pumphuvudet och då var det bara impellern som skilde sig mellan 400, 600 och 1000 medellen och man kunde bara byta impeller, ville man ha 1500 fick man höpa ny pump.

      Nu är det sicce som står bakom produktionen av pumphuvudet och nu är det olika wattantal på pumpmodellerna och jag tror inte det går att bara byta impeller på någon av modellerna...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #4
        Om man som jag har ett Juwel Rio 180l led och vill stoppa i ett 1000l/h pumphuvud (istället för org. 600). Måste jag köpa ny impeller också eller räcker det med det större pumphuvudet bara? Och gör det nån skillnad?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          Ursprungligen postat av Pierre67
          Om man som jag har ett Juwel Rio 180l led och vill stoppa i ett 1000l/h pumphuvud (istället för org. 600). Måste jag köpa ny impeller också eller räcker det med det större pumphuvudet bara? Och gör det nån skillnad?
          Om du köper ett nytt större pumphuvud så sitter det ju en impeller i pumpen redan så jag så jag vet inte riktigt vad du menar..
          Andra frågan är om det blir nån skillnad och tja du får ju högre flöde men det behöver inte vara positivt om du tex har fisk som inte uppskattar mycker rörelse eller om du har växter som inte klarar flöden.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Om du köper ett nytt större pumphuvud så sitter det ju en impeller i pumpen redan så jag så jag vet inte riktigt vad du menar..
            Andra frågan är om det blir nån skillnad och tja du får ju högre flöde men det behöver inte vara positivt om du tex har fisk som inte uppskattar mycker rörelse eller om du har växter som inte klarar flöden.
            Vet inte hur jag tänkte där med impellern?

            Läser flera gånger om dom som bytt till större pumphuvud, men ingen som förklarat varför. Jag har också tänkt att det måste bli en jäkla sprutt på vattnet då (vilket jag tycker det är org. också). Kanske vore bättre med ett extra filter? Nackdelen är ju att det tar sån plats i karet. Nej, jag vill inte ha ett ytterfilter!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av Pierre67

              Vet inte hur jag tänkte där med impellern?

              Läser flera gånger om dom som bytt till större pumphuvud, men ingen som förklarat varför. Jag har också tänkt att det måste bli en jäkla sprutt på vattnet då (vilket jag tycker det är org. också). Kanske vore bättre med ett extra filter? Nackdelen är ju att det tar sån plats i karet. Nej, jag vill inte ha ett ytterfilter!
              Byte till kraftigare pump ger som du säger mer vattenrörelse, det blir också en bättre mekanisk filtrering ifall detta verkar behövas. Samtidigt får man räkna med att göra rent filtret oftare vilket jag märkt vid byte till starkare pump. Att byta till 1000l/tim på ett Rio 180 funkade bra, att byta till 1500l/tim på mitt Rio 350 funkade inte alls. I 350-karet blev det alltför starkt flöde som även flyttade sanden i framkant/gavel. Det har väl med relationen längden på resp. kar och pumpen kapacitet.

              Kommentar

              Arbetssätt...