Aquael Turbo-Filter och Fluval inner filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Aquael Turbo-Filter och Fluval inner filter

    Jag ska köpa ett 248L akvarium och står i valet och kvalet vilket filter jag ska köpa, det har gått så långt att jag funderar på att köpa båda filtrena jag gillar, vilka är 1 aquael turbo filter 1000 och 1 Fluval U4.
    Jag vet inte om jag behöver båda filtrena, dom tar 1000L i timmen båda två, skiljer inte mycket i priset heller mellan dom och har bara hört bra om just dessa filer.
    Jag har förkärlek till Fluval då jag alltid, tidigare när jag haft akvarium, haft just Fluval och alltid varit nöjd med den typen av filter men jag skulle som sagt även vilja prova Aquaels tubo-filter.
    Så, vad bör jag välja?
    Vill gärna höra era tankar om detta.

    Sen ska jag hjälpa min mamma att starta upp ett 120L akvarium och där funderar vi om hon borde ta Aquael turbo-filter 500 eller Aquael turbo-filter 10000?
    Hon vill inte ha för strömt vatten, så både växter och fiskar flyger i väg och då jag inte haft turbo-filter själv förut så är jag osäker på vilken jag ska rekommendera till henne.
    Igen kom med era tankar och era förslag

    Ha en fortsatt trevlig kväll
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Jag ser att turbo 1000 kostar ca 50% av vad en U4 kostar... https://www.akvariumkungen.se/filter...fluval-u4.html


    Jag personligen väljer turbo alla dagar i veckan! 1000 modellen har keramisk axel och är väldigt tystgående och har ju plats för typ 5ggr så mycket keramisk media jämfört med U4 och turbo är dessutom 100% säker för yngel och räkor. Flödet går ju att rikta på turbo medans fluval har en flödesriktare som riktar flödet minimalt och som du snart tappar bort. Estetiskt så är väl fluvalen kanske lite mer tilltalande så då är det väl det som kan motivera? (U4.an låter bra mycket mer också..)
    Senast redigerad av åheim; 06 October 2023, 18:28.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Nackdelen med innerfilter är att dom tar plats i akvariet och är inte direkt vackra. Ett filter borde också räcka kan man tycka, sen är ju inte volymen filtermedia inte så stor hos innerfilter (undantag Juwel Bioflow). När det gäller flöde så går det att ställa in på Aquael

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #4
        åheim och Sleaper- Ni tar upp bra tankar och info som jag verkligen tar åt mig av.

        Dock gillar jag inte ytter-filter, av den anledningen att risken finns att det går bananas och skickar ut allt vatten på golvet. Så ytter-filter kommer aldrig in hos mig tyvärr.
        Där emot är jag inte negativ till att prova något nytt, som turbo-filtret, vilket det lutar mer och mer åt.
        Angående kostnaden så skiljer det bara 136,84 på amazon, turbot är även där billigare än fluval, va inne och kolla på AK fluval va riktigt dyrt där såg jag.
        Så då provar jag turbo-filtret, tror inte jag kommer ångra mig.

        Men vad säger ni om val av filter till min mors akvarium, ska vi ta turbo-filter 500 eller turbo-filter 1000?
        Funderar om vi inte ändå ska ta 1000 då vi kan, precis som ni skriver åheim och Sleaper, ställa in flödet så det inte blir så stark ström i vattnet.
        Ett annat plus som åheim tar upp är att det är 100% säkert för yngel och räkor.

        Är super tacksam för er input jag vet att ni är kunniga och värdesätter verkligen era tanka, funderingar och info ni ger mig, så tack.
        Senast redigerad av Zombivarg; 06 October 2023, 19:38.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          Jag skulle faktiskt gå på en 500 i ett 120L för det är mycket nättare och inte så bulkigt, tror 1000 kommer se väldigt störande ut....
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            #6
            Tack åheim, då får det bli ett 500 filter.
            Det känns bra att ha ventilerat några frågor som jag funderat över och nu fått bra svar på.
            Tror att det blir beställning av dom nya karen nästa vecka om jag hinner få svar från butiken, ska bli så roligt att starta upp nya kar, va ca 6-7 år sedan jag hade akvarium sist.
            Tack igen för all er hjälp, betyder mycket att ni tar er tid och delar era kunskaper.

            Kommentar

            Arbetssätt...