Hjälp behöver mer filter kapacitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misman

    • September 2022
    • 4

    Hjälp behöver mer filter kapacitet

    Hej

    En fråga har precis insett att mitt nuvarande ytterfilter ett JBL Cristalprofi 900 e är hopplöst underdimensionerat (det kom med karet och jag tänkte nog då att ja det funkar väl eftersom han jag köpte det av hade haft malawi i det).
    Men nu är fiskarna har vuxit till sig inser jag att det är mycket vattenbyten och rengöring av filter lite för ofta för att det skall vara kul. Så funderar på ett nytt ytterfilter och köra bägge parallelt.
    Har inte råd eller lust just nu med att slänga ut 3-5000 SEK så letar efter lite begagnade alternativ. Vad säger ni om EHEIM Pro 3, EHEIM Pro 4+ 600 för runt 1500 eller ett Aquael Ultramax 2000 för dryga 1000 lappen eller kanske ett Fluval 407, kan något av dessa vara ett bra köp till mitt 300 l Mbuna kar.

    Tänker köra båda pumparna parallellt så då borde ovan storlekar fungera. Har ett Akvastabil Move 275 l

    Lite jobbigt för jag är typen som helst alltid köper nytt :-)

    Tack på förhand
    Mvh
    Niclas Palmqvist​
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Aquael ultramax är ett riktigt bra filter. Att det har förfilter är en stor fördel. Sen är det väldigt tyst.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Ett alternativ är att få upp cirkulationen och ha en slitvarg som tar det mesta och underlättar för ytterfiltret och det fixar en aquael turbo 2000...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ytterfilter är inte optimalt i ett malawikar tycker jag eftersom dem har lågt flöde och är väldigt syrebegränsade och syresätter dåligt och Malawi vill ha rörelse och mycket syre i vattnet.
        Senast redigerad av åheim; 03 September 2023, 09:49.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...