Belysning i 325 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte AX
    • April 2021
    • 29

    Belysning i 325 L

    Ska precis köpa Akvastabil fusion akvarium och de erbjuder flera olika sorters belysning att välja mellan. Lumax plant tar jag då jag kommer ha mängder av växter. Men behöver jag ha extra belysning också? Lumax blå, vit eller blå/vit är alternativen…. Vilket ska jag välja?
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Blå är algframkallande så bättre med vit eller en plant till om du tycker du behöver
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Klas Bengtsson

      • March 2007
      • 424

      #3
      Min själv samma avstbil 325 fusion. Kör på fluval aquasky 2.0. Är nöjd med den. Men lumax plant haft men jobbigt att justera detta den o kan krångligt av åska det o gör om igen.. Fluval aquasky 2.0 har mobil kan justeras det.
      Senast redigerad av Klas Bengtsson; 09 August 2023, 10:44.

      Kommentar

      • Charlotte AX
        • April 2021
        • 29

        #4
        Tack för er input! Ska kolla Fluval aquasky också. /Charlotte

        Kommentar

        • plattfisken
          • August 2023
          • 1

          #5
          Tittade på Fluval Aquasky oxå, men funderar på att sätta ett 24V drivdon och ledstrip med både kallt och varmt ljus så man kan justera. Tittade på denna driver https://ledoteket.se/butik/led-drivd...tunable-white/ eventuellt styra den med hemautomation

          Kommentar

          • maria@borgkvist.se

            • August 2020
            • 32

            #6
            Jag har också ett Akvastabil 325 l och är jättenöjd. Jag har Lumax vit 6500 K i framkant och Lumax plant på bakre halvan. Det funkar bra men jag håller med om att det är lurigt att justera (dimma) eftersom man får göra det lite i blindo. Man justerar bara upp och ner och vet inte hur långt upp eller ner man är. Skymning- och gryningsljuset gillar jag skarpt.

            Det kan också vara bra att veta att jag själv inte har några krävande växter eftersom mitt vatten inte tillåter det. Så jag vill egentligen inte ha särskilt starkt ljus.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              ... man måste dock köpa till en kontroll om man ska ha skymning och gryning och kontollen är av tvivelaktig kvalite och lite krånglig att hålla på med. Det här är min erfarenhet av dem två jag haft som båda gått sönder...

              Jag tycker Fluval är i en helt egen klass när det gäller att kontrollera belysningen!
              Senast redigerad av åheim; 18 August 2023, 06:52.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • maria@borgkvist.se

                • August 2020
                • 32

                #8
                Ja, man måste ha kontrollern. Hos mig har den funkat fläckfritt som väl är. Jag gillar också Fluval.

                Kommentar

                • Charlotte AX
                  • April 2021
                  • 29

                  #9
                  Stort tack för input! En följdfråga till er som har detta akvastabil 325 L akvarium, vad har ni för pumpar/filter? Jag vill ha ett innerfilter och funderar på Juwel XL, men detta filter är 53,2 cm högt och akvariet endast 54 cm... tror inte det funkar? Någon som vet? Andra förslag på innerfilter?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Du kan gå ner till ett M 3.0 det är bara 41 cm... beror på hur mycket cirkualtion du vill ha? Annars kan du använda ett aquael turbo 1000 eller 1500, dem är ju yngelsäkra och det är en jättebra säkerhet. Juwelfilter är kända för att fånga in yngel och räkor, finns iofs skydd man kan köpa till och sätta på insugen.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...