Tips på fisk i yngelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    Tips på fisk i yngelakvarium

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 200 liter (100x50x40,längdxhöjdxdjup). Där har jag ett lekpar ancistrus och palettciklidyngel (1,5-3 cm). Nu till min fråga. Finns det någon fisk som man kan ha tillsammans med dessa som inte äter yngel. Jag har ett eheim ytterfilter 2224 och ganska finkornigt grus. Är det någon som har något förslag på någon eller några fiskar som man kan ha tillsamman med dessa utan att de blir mat. Det behöver inte vara någon ciklid, tycker bara att det är lite tomt. Har funderat på liten egyptisk munruvare (Pseudocrenilabrus multicolor), men vet inte hur tuffa de är.

    Mvh Maria

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja,
    De flesta fiskar snappar nog gärna åt sig några yngel om de får chansen till det.
    Men visst är Ps. multicolor en jättetrevlig fisk. Kanske kan också Ps.philander dispersus vara något
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=163
    Den påminner mycket om Multicolor, men blir lite färggrannare, men är också något tuffare.
    Multicolor finns tyvärr inte med i artbeskrivningen på zoopet, men det gäller ungefär samma för denna som för Philander, bortsett från att den som sagt är något mindre aggressiv och därför kan hållas i ett något mindre akvarium. Ditt är dock stort nog för bägge arterna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • skraegget
      • February 2002
      • 157

      #3
      Växtätande fiskar borde väl funka !

      Kommentar

      • Tony
        • January 2002
        • 208

        #4
        Det finns väl inget växtätande djur som tackar nej till lite kött om det bjuds utan för mycket besvär?

        mvh

        Tony Lejvell
        mvh
        Tony Englund

        Kommentar

        • skraegget
          • February 2002
          • 157

          #5
          Jodå flera stycken. Många fredliga.

          Kommentar

          Arbetssätt...