Eihem innerfilter hållbarhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micral
    • December 2022
    • 15

    Eihem innerfilter hållbarhet

    Hej. Jag undrar hur länge en Eihem innerfilter håller som jag använder i mitt 275 l akvarium? Har använt den i ca 6 år och känns att motorn börjar bli seg. Dessutom måste jag byta ut den lilla staven till rotorn som gått sönder och köpa nya sugproppar. Det går på drygt ett par hundra kr. En ny Eihem 200 går på 990 kr. Vad är bäst? Serva den gamla i några år till eller köpa en sprillans? Tacksam om jag får lite råd
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Min 200 fungerar som ny och den är mer än 10 år!! Undrar om din sugit in sand som nött sönder impeller och Axel? I ditt fall skulle jag köpa en ny pump för impeller och Axel är inte billigt. Fast jag skulle köpa en aquel turbo 1000 eller 1500 istället?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 135

      #3
      Hade ett Eheim ytterfilter i nästan 30 år. Med ca 10 års intervall behövde impellern bytas då ferritgrejen (tror jag det är) föll sönder. Kanske är det som gör att den går trögt möjligen? Axeln går också sönder då och då, fast det kan dröja väldigt lång tid det också.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Det jag stark ogillar med eheim är deras keramiska axlar som går av extremt lätt därför köper jag aldrig en eheimpump med keramisk axel längre!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #5
          Jag tycker axlarna håller bra om man slipper ta isär och göra rent dem. Finkorning sand som kommer in i dem är väl det som tar livet av dem lättast.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            Ursprungligen postat av admin
            Jag tycker axlarna håller bra om man slipper ta isär och göra rent dem

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Micral
              • December 2022
              • 15

              #7
              Ursprungligen postat av snikke
              Hade ett Eheim ytterfilter i nästan 30 år. Med ca 10 års intervall behövde impellern bytas då ferritgrejen (tror jag det är) föll sönder. Kanske är det som gör att den går trögt möjligen? Axeln går också sönder då och då, fast det kan dröja väldigt lång tid det också.
              Tack för era svar, då testar jak att bara kokettera med vissa delar och rensa

              Kommentar

              • Micral
                • December 2022
                • 15

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Tack

                Kommentar

                • Micral
                  • December 2022
                  • 15

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Det jag stark ogillar med eheim är deras keramiska axlar som går av extremt lätt därför köper jag aldrig en eheimpump med keramisk axel längre!
                  Håller med! Har du några bra tips på andra filters för 275 l kar?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Det jag har provat mig fram till som jag tycker levererar kvalité är Aquael turboserien sen gillar jag eheim liberty hang on back.
                    eheim pickup är riktigt bra också men tyvärr är det inte möjligt att använda nån annan media än deras orginalsvamp plus att dem är yngelfällor men annars super och det är därför modellen funnits helt oförändrad i mer än 30 år!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      #11
                      Jag har Eheim 2252. Köpte första för 35 år sedan och designen är densamma. Fungerar kanon för att skapa cirkulation till Malawi- och Tanganyikaciklider. Stora skillnaden är att nya drar betydligt mindre ström.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13133

                        #12
                        Jag har en 2252 och den är tung så sugkoppar är ingen bra lösning och dem skickade inte med sugkoppar och hållare när jag köpte min, det vara bara ett fäste som man ska hänga över akvariekanten och den vibrerar som sjutton mot akvariet...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          #13
                          Jag kör med fästet då jag har aluminiumakvarium enbart. Denna pump har jag dessutom bara i akvarierummet. Inne väljer jag så tysta pumpar som går. En Eheim Pickup är ett bra val där.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            #14
                            Ursprungligen postat av admin
                            Jag kör med fästet då jag har aluminiumakvarium enbart. Denna pump har jag dessutom bara i akvarierummet. Inne väljer jag så tysta pumpar som går. En Eheim Pickup är ett bra val där.
                            Jag älskar pickup-filtren men tyvärr så gick det inget bra med mina räkor och småyngel, fick tömma ur dem ur filterbehållaren varje dag
                            Jag vet inget filter som ser så stilrent ut som detta och otroligt smart att impellern följer med när man tar upp behållaren! Men jag kan för mitt liv inte förstå hur eheim kan producera biopower-serien, det är ett fullkomligt oduglit filter som suger allt vatten genom en pyttesvamp i botten som kläggar igen på nolltid så du blir tvungen att plocka ur filtret minst en gång i veckan i ett normalbelastat kar och rengöra svampen då den svaga motorn inte orkar dra vatten genom filtret!

                            Jag tycker aqauel turbo-serien är dem mest effektiva när det kommer till att hantera fisklast men aqauel skulle verkligen behöva lägga ner lite enegi på att få till ett snyggare filter
                            Senast redigerad av åheim; 04 August 2023, 22:50.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Micral
                              • December 2022
                              • 15

                              #15
                              Tack för era svar! Har testat en gång en Eihem 2252 men den kändes alldeles för stark i mitt kar (275 l).vattnet bara forsade och fiskarna var skrämda. Så jag bytte tillbaka till en Eihem 200. Men frågan är om den räcker eller en Aquel 1000 Turbo vara effektivare?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...