Grundkomponenter till vattenbyte system

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne Gustavsson

    • July 2023
    • 2

    Grundkomponenter till vattenbyte system

    Hej!
    Jag skulle vara oerhört tacksam för tips på vad jag kan köpa nedanstående komponenter (utan att dessa kostar en förmögenhet):
    1. Genomföring för avrinning hålen är 32 mm
    2. Justerbar höjd för avrinningen inne i akvarierna
    3. Droppsystem eller annan lösning av påfyllning av färskvatten till akvarierna
    4. Tryck utjämnare för påfyllningen av färskvatten till akvarierna
    Har en firma registrerad så jag kan även köpa B2B.

    Stort tack på förhand!
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    För avrinningen har jag en genomförning och två 90 böjar. Ett rör på utsidan som går ner, på insidan går röret uppåt. Genom att justera längd samt vinkla det justerar jag höjd.

    När jag fyller på så ville jag inte ha droppsystem. Valde en kulventil från Eheim då de är lätta att ställa in. Många har en tryckutjämnare på ledningen som man drar i taket. Den skippade jag, då jag genom kulventiler har det helt öppet längst bort på de två sista karen. Jag justerar sedan hela vägen dit.

    Köpte delarna på olika ställen så jag vet inte vad som är billigast, utan det var mer om att de skulle ha i lager just då.

    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Här fanns det bilder på en del av det jag har:


      Påfyllnad av vatten har jag inte behövt göra något med på 15 år. Har funkat kanon. Avloppet bytte jag från kraftigt rör till 40 mm vit avloppsrör (handfat) och det funkar helt okey. Ville få in ställningen lite längre mot väggen för något år sedan.

      Här är min projekttråd på Zoopet för mer bilder:
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Janne Gustavsson

        • July 2023
        • 2

        #4
        Tack Christian!
        Bra ide med en kulventilen! Någon annan som har några idéer på lämpliga komponenter?

        Kommentar

        Arbetssätt...